donderdag, 17 oktober 2019

Afvallen? Pas je eetpatroon aan!

10 eetpatroontips

Gewicht verliezen is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je wilt afvallen, dan zul je je eetpatroon moeten veranderen. Blijvend je overtollig kilo's kwijtraken, bereik je niet met een tijdelijk dieet. Je valt weliswaar af, maar je komt net zo goed weer aan, wanneer je in je oude eetpatroon terugvalt.

Wanneer je wilt afvallen, betekent dit helemaal niet dat je acuut alles moet laten staan, maar je moet wel verstandige keuzes maken. De volgende 10 tips kunnen je helpen om je eetpatroon aan te passen:

Tip 1

Eet zo min mogelijk twee uur voor het slapengaan. Je lichaam verteert en verbrandt namelijk niet veel meer 's avonds.

Tip 2

Eet veel groente, zowel rauw en gekookt als kort gebakken. Laat de groente in ieder geval niet stuk koken, want dan zijn alle vitamines er uit.

Tip 3

Eet volkorenproducten, want deze vezels zetten je lichaam aan tot verteren. Door aanwezigheid van (tarwe)korrels wordt niet alleen het vezelgehalte van het brood verhoogd, maar door het taaie vlies rond de tarwekorrel wordt glucoseomzetting ook nog eens verlaagd.

Tip 4

Eet vis. Vis is enorm gezond en bevat veel minder calorieën dan (rood) vlees. Over het algemeen wordt aangeraden twee keer per week vis te eten. Vettige vissoorten, zoals makreel, zalm, haring of heilbot, zorgen voor meervoudig onverzadigde vetzuren, die de hoeveelheid verzadigde vetzuren verlagen.

Tip 5

Wil je chocola eten, ga dan voor pure chocolade. Hierin zit het minste suiker.

Tip 6

Drink tenminste één liter water per dag, maar meer mag natuurlijk altijd. Maak het echter niet te gek. Water lijkt onschuldig, maar als je liters per dag binnenkrijgt, weet je lichaam ook niet meer wat het daarmee aan moet en ga je alleen maar onnodig vaak naar het toilet.

Tip 7

Let op de GI-waarde (Glycemische Index) van het voedsel dat je eet. Voedsel met een hoge GI-waarde, zoals donuts, popcorn, gebakken aardappelen, witbrood en wafels, verteert snel. Voedsel met een lage GI-waarde, zoals noten, pitten, chocolade, eiermie en volkorenbrood, verteert langzaam. Wanneer je producten met een hoge GI-waarde eet, zal dit snel door je lichaam verteerd worden en heb je dus snel weer honger, wat vaak weer leidt tot snoepen. Probeer je dus een beetje op de voeding met een lage GI-waarde te richten.

Tip 8

Drink zo min mogelijk frisdank en als je echt niet zonder kunt, stap dan over op de light-varianten (al zijn deze ook niet echt goed voor je). Je hebt namelijk geen idee hoe ongezoete cola smaakt en hoeveel suiker hierin moet om het lekker te laten smaken.

Tip 9

Sla je ontbijt niet over! Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die goed ontbijten meer voedingsstoffen consumeren en minder zwaar zijn dan mensen die het ontbijt overslaan. Tijdens het ontbijten stijgt je bloedsuikerspiegel en krijg je halverwege de dag minder trek in snoep en andere tussendoortjes, plus dat je spijsvertering vroeg op de dag al op gang komt, wat bevorderlijk is om af te vallen.


Tip 10

Eet dagelijks twee stuks fruit. (Vers) geperst sap mag natuurlijk ook, want dat komt, mits ongezoet, op hetzelfde neer.

Bron(nen):

  • Obesimed