Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 17 augustus 2017

Waar moet een goed ontbijt aan voldoen?

Schud je spijsvertering wakker!

Mensen die hun ontbijt overslaan, hebben vier keer zoveel kans om te dik te worden als mensen die 's ochtends wel eten. Ontbijten schudt je spijsvertering wakker. Wat kun je het beste eten om van de positieve effecten te profiteren?

Je ontbijt zorgt dat je darmen op gang komen. Je krijgt hiermee energie binnen die je helpt om fit en geconcentreerd aan de dag te beginnen. Bovendien ga je minder snel snaaien als je goed ontbeten hebt. Uit veel onderzoek blijkt een duidelijk verband tussen niet ontbijten en overgewicht. Goede redenen te over dus om 's ochtends de tijd te nemen om te eten.

Vezelrijk menu

Begin de dag met een voedingsstoffenboost. Wetenschappers van Harvard benadrukken dat de voordelen van ontbijten alleen gelden als je kiest voor een vezelrijk menu. Het Voedingscentrum adviseert iedere dag te beginnen met tenminste één volkoren product. Liefst besmeerd met halvarine of een ander zacht broodsmeersel voor goede vetzuren. Caloriearm beleg is bijvoorbeeld jam, vruchtenhagel, appelstroop of 30+ kaas.

Start je liever niet met brood? Dan is magere yoghurt met muesli een goede optie. Aan zo'n bakje zuivel kun je nog meer gezonde stoffen toevoegen door een hand zemelen, bosbessen, stukken banaan of ander fruit toe te voegen. De meeste ontbijtgranen bevatten wel veel vezels, maar ook veel suiker en calorieën.

Licht beginnen

Je ontbijt is dus een cruciale maaltijd als je op je gewicht let. Om van het verzadigingseffect van het ontbijt te profiteren, volstaat een crackertje niet. Sommige diëten beginnen de dag zo licht, dat snoepen en snacken wel heel verleidelijk wordt. Zie het dus niet als je eerste mogelijkheid calorieën te sparen, maar als de basis voor een snackvrije dag. Eet genoeg en geniet.

Als je vlak nadat je opstaat geen trek hebt, kun je alleen wat fruit nemen. Maar, neem dan later op de ochtend wel een boterham of magere yoghurt met muesli. Zo voorkom je dat het 'tienuurtje' uit de hand loopt.

Afvallen? Worst bakken!

Het ontbijt als belangrijkste maaltijd van de dag is de basis van het extreme Big Breakfast Diet van dr. Daniela Jakubowicz. Zij deed een onderzoek onder vrouwen met overgewicht. De ene groep at direct bij het ontbijt minstens de helft van haar dagelijkse calorieën, de andere groep ontbeet licht en volgde een regulier dieet. De grote ontbijters vielen meer af.

Bij het Big Breakfast Diet eet je bijvoorbeeld gebakken eieren met worstjes en andere zware kost. Na zo'n maaltijd van 600 tot 850 calorieën volgen een karige lunch en diner. Dit zou volgens Jakubowicz je stofwisseling hard aan het werk zetten. En: met een flinke bodem is het gemakkelijker om gedurende de dag nee te zeggen.

Het Big Breakfast Diet heeft veel praktische bezwaren. Het belangrijkste is dat de rest van de wereld 's middags en 's avonds uitgebreid eet en dat het dus heel veel discipline en flexibiliteit kost om het vol te houden. Bovendien gaat het er volgens veel wetenschappers gewoon om dat je gedurende de hele dag niet méér eet dan je nodig hebt.

Er is geen magisch moment om te eten. Het is alleen zo dat als je niet ontbijt, je eerder valt voor calorierijke happen later op de dag. Ook levert een groot ontbijt vaak veel verzadigd vet op.

Tip

Ben je dol op het Angelsaksische grote ontbijt? Maak dan af en toe eens een omelet van twee eieren met ham en gesmolten 30+ kaas. Eventueel met ketchup. Je eet dan ruim 25 procent van wat je dagelijks aan calorieën nodig hebt, ongeveer 550, maar dat is nog altijd veel minder dan een echt Big Breakfast.

Reactie toevoegen

7 Comments

Door Maria (niet gecontroleerd) op vr, 03/10/2017 - 09:33

@Stefanie: misverstand, ik dacht dat u de eerste zin uit het artikel bedoelde!
Want die is goed, zoals ik schreef.
Wellicht duidde u op een taalfout in de reacties hieronder. Want die zie ik ook wel staan. De een heeft meer kansen op goed onderwijs gehad dan de ander en mensen verschillen ook qua taalgevoel van elkaar, nietwaar?

Door Maria (niet gecontroleerd) op vr, 03/10/2017 - 09:28

@Stefanie: ben lerares Ned. en ik kan geen enkele taalfout in die zin ontdekken. De interpunctie is ook prima.
Het is n.l. correct Nederlands. Na de constructie: vier keer zoveel.....volgt altijd: als en nooit dan. Verder wil ik je even meegeven dat iedereen taalfouten maakt, ook degene die denkt dat ie ze niet maakt. Het kan lang of kort duren, maar de Ned. spelling is dermate gecompliceerd en jaren geleden gewijzigd, dat elk mens weleens een taalfout maakt. U, ik, iedereen!
Wellicht kunt u nog een keer aangeven, wat u stoort in die zin, dat blijft nu ook vaag.
Ontbijten doe ik trouwens met biol. havermout en room: heerlijk! en prima verzadigend, want het voedt voor de hele ochtend.

Door Marinus van der... (niet gecontroleerd) op di, 02/28/2017 - 19:27

Ik ben bijna 80 jaar en ik lijd aan Pernicieuze anemie. Het blijkt dat veel ouderen met een minder wordend immuunsysteem verder moeten leven. Bij mij was het een lange zoektocht voordat artsen er achter kwamen wat ik mankeerde: ik was chronisch moe en had trillende benen. Nu krijg ik elke maand een B12 injectie. De oorzaak ligt in het maagslijmvlies waar de intrinsic factor niet meer werkt, waardoor he ijzer niet meer wordt omgezet in B12 in de bloedbaan. Veel artsen komen niet gauw op de gedachte dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Vandaar deze tip!

Door Sisi (niet gecontroleerd) op ma, 07/04/2016 - 15:05

Vind het altijd zo kinderachtig als mensen hier iets over zeggen..

Door Stefanie (niet gecontroleerd) op di, 03/22/2016 - 08:03

Het komt niet echt professioneel over wanneer er in de eerste zin al een grove taalfout zit. Jammer!

Door Lidia (niet gecontroleerd) op di, 01/19/2016 - 14:05

En hoe is het met de biologische klok mensen? De een is dag- en de ander een avondmens. Avond mensen hebben niet zoveel behoefte aan s'morgens te eten.
Kunnen lang zonder eten overdag, merk ik

Door Marcel (niet gecontroleerd) op za, 11/28/2015 - 10:53

Mijn ontbijt bestaat uit:
Havermout, gedroogde pruimen, abrikozen, rozijnen, met yoghurt.
Na het eten ervan voel ik me werkelijk fit en gezond.
Gevoel kan bedriegelijk zijn.
Mijn vraag is dan ook, of dit goed genoeg is, en wat kan ik er eventueel nog aan toevoegen.