Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 19 augustus 2017

Bang voor fruitsuiker: moeten we kappen met fruit?

De gevaren van teveel fructose

Fruit bevat van nature suiker, en wel in de vorm van vruchtensuiker, oftewel fructose. De laatste tijd zijn er veel geluiden dat die fructose extra gevaarlijk is voor ons lichaam. Wat is daarvan waar en moeten we misschien wel minder fruit eten?

De suiker in de suikerpot heet in de scheikunde 'sucrose'. Ons lichaam kan dat afbreken tot twee kleinere moleculen: glucose en fructose. Glucose wordt als brandstof voor het hele lichaam en met name de hersenen gebruikt. Om glucose in de cellen te krijgen, is insuline nodig. Door de aanwezigheid van glucose in het bloed wordt de aanmaak van insuline gestimuleerd.

Fructose wordt anders verwerkt door het lichaam, namelijk door de lever. Daar wordt het gebruikt als brandstof en wordt ook een deel omgezet in glucose. Fructose zorgt er niet direct voor dat de aanmaak van insuline wordt gestimuleerd. Vroeger werd fructose om die reden aangeraden voor mensen met diabetes. Tegenwoordig wordt er juist gewaarschuwd voor fructose, bijvoorbeeld door de Amerikaanse arts dr. Lustig. Hij zegt dat fructose kan leiden tot leververvetting en tot meer vet in de buik. Maar daarbij gaat het wel om grote hoeveelheden. Bovendien is het vrijwel nooit zo dat fructose 'los' wordt geconsumeerd. Het is vrijwel altijd gebonden aan glucose, in de vorm van suiker. In fruit komt fructose wel 'los' voor. De waarschuwingen voor fructose zijn niet helemaal terecht. Het is veel beter om de totale suikerconsumptie te verlagen in plaats van bang te zijn voor fructose.

Toegevoegde suikers

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vindt ook dat we minder suiker moeten eten. In de nieuwste adviezen raadt de (WHO) aan dat we niet meer dan 10 procent van onze calorieën uit toegevoegde suikers zouden moeten halen en het liefst zelfs maar 5 procent. Toegevoegde suikers zijn de suikers uit de suikerpot en in snoep, koek en snacks. Maar ook de suiker in honing en vruchtensappen worden door de WHO tot toegevoegde suikers gerekend.

Suiker in fruit

In fruit zit van nature veel fructose. Zou je daarom nu moeten stoppen met het eten van fruit? Nee, natuurlijk niet. Fruit is de meest natuurlijke bron van suiker voor de mens. Het bevat, behalve suiker, ook veel goeds voor ons lichaam: vezels, vitamines, anti-oxidanten en mineralen. Het zou echt onzin zijn om fruit te verbieden. Het eten van 2-3 stuks fruit per dag is juist heel gezond.

Natuurlijk is het zo dat de ene fruitsoort meer suiker (en dus fructose) bevat dan het andere fruit. Maar wie gewoon varieert, hoeft daar echt niet op te letten en al zeker niet bang te zijn voor appels of druiven.

Vruchtensap

Een ander verhaal is het drinken van vruchtensap. Daar zou je – ook volgens de WHO – wel matig mee moeten zijn. Een glas sinaasappelsap drink je zo weg, maar over twee sinaasappelen eten doe je langer, waardoor het meer verzadigt en bovendien levert het je meer vezels. Wil je dus letten op suiker en fructose? Skip niet het fruit, maar wel het vruchtensap. En natuurlijk ook koek, snoep en snacks en de suiker uit de suikerpot!

Reactie toevoegen

5 Comments

Door Henk (niet gecontroleerd) op do, 08/25/2016 - 16:47

Ben 75 jaar oud. !5 jaar geleden diabetes geconstateerd. Aan de pillen. Werkte een jaar of 10 goed. Langzamerhand werd de glucosespiegel te hoog en de arts adviseerde insulineinjecties. Dat nooit, dacht ik. Heb toen alle suiker (d.w.z. sucrose)-houdende producten zoals ijs, taart, koek, snoep, chocola en zo meer afgeschaft. Ik woog 2,5 jaar geleden meer dan 100kg. Vanmorgen wees de weegschaal minder dan 80 kg aan. Mijn BMI is nu 25. Dat buikje waarmee ik sinds mijn veertigste heb rondgelopen is zo goed als verdwenen. Ik eet voornamelijk noten, zaden, bessen (zowel vers als gedroogd), voor het merendeel blauwe bessen, aardbeien, gojibessen (50% fructose!), moerbeien, incabessen, vijgen en wat groente. Geen aardappelen, weinig brood behalve speltcrackers besmeerd met basilicumpesto. Als oud-hoogleraar wis- en natuurkunde geloof ik alleen in wat ik zie en kan meten. Door meten tot weten. Aan praatjes en losse-polsverhalen die je zoveel in medische rubrieken tegenkomt hecht ik geen geloof. Er wordt ongelofelijk veel slecht onderzoek verricht dat de naam wetenschap niet verdient. Integendeel! Aan die verhalen over het slechte van fructose ook niet. Je zou er dik van worden? Wel ik ben meer dan 20 kg afgevallen. Wat nog belangrijker is: ik voel me buitengewoon krachtig en mijn gezondheidsgevoel lijkt in niets op dat van 3 jaar geleden toen chronische vermoeidheid deel van mijn dagelijkse leven was. De diabetes kan natuurlijk blijvende schade hebben aangericht, bijv. neuropathie. Toch zou het me niets verbazen als ik over 25 jaar nog leef. Tot dan.

Door Renny Vries op za, 08/01/2015 - 16:06

Het verhaal van dr. Lustig slaat vooral op Amerika.
Natuurlijk s het verstandig om weinig suiker te eten, maar veel Amerikanen nuttigen >100gram fructose per dag. Dat is een enorme aanslag op je lever want die breekt fructose af voordat je lichaam er wat mee kan als brandstof. Het gaat dan ook nog eens om fructose die de industrie toevoegt aan voeding waar het van nature niet in zit.
In Nederland wordt veel minder fructose gebruikt op deze manier. Als je drie keer fruit eet zit je nog <50 gram per dag. Niets aan de hand dus.

Door PB (niet gecontroleerd) op vr, 07/31/2015 - 14:40

Als je fructose binnenkrijgt via fruit (eet een appel) is er niets aan de hand. De fructose die je moet mijden is verwerkt in allerlei producten bv. frisdranken, siropen, stroop, etc. Zodra er op een verpakking staat dat er fructose in zit, is het geen goed plan. Op een appel staan geen ingrediënten vermeld...

Door rudiaan (niet gecontroleerd) op vr, 07/31/2015 - 11:06

Dus. . . wat fruit betreft houdt Christien het voor gezien :-)

Door Christien (niet gecontroleerd) op do, 07/30/2015 - 17:15

Ik eet zelden fruit en doe dus ook niet mee aan die zogenaamde tips dat je veel fruit moet eten. Fruitsappen neem ik al helemaal nooit.