dinsdag, 15 oktober 2019

Bang voor fruitsuiker: moeten we kappen met fruit?

De gevaren van teveel fructose

Fruit bevat van nature suiker, en wel in de vorm van vruchtensuiker, oftewel fructose. De laatste tijd zijn er veel geluiden dat die fructose extra gevaarlijk is voor ons lichaam. Wat is daarvan waar en moeten we misschien wel minder fruit eten?

De suiker in de suikerpot heet in de scheikunde 'sucrose'. Ons lichaam kan dat afbreken tot twee kleinere moleculen: glucose en fructose. Glucose wordt als brandstof voor het hele lichaam en met name de hersenen gebruikt. Om glucose in de cellen te krijgen, is insuline nodig. Door de aanwezigheid van glucose in het bloed wordt de aanmaak van insuline gestimuleerd.

Fructose wordt anders verwerkt door het lichaam, namelijk door de lever. Daar wordt het gebruikt als brandstof en wordt ook een deel omgezet in glucose. Fructose zorgt er niet direct voor dat de aanmaak van insuline wordt gestimuleerd. Vroeger werd fructose om die reden aangeraden voor mensen met diabetes. Tegenwoordig wordt er juist gewaarschuwd voor fructose, bijvoorbeeld door de Amerikaanse arts dr. Lustig. Hij zegt dat fructose kan leiden tot leververvetting en tot meer vet in de buik. Maar daarbij gaat het wel om grote hoeveelheden. Bovendien is het vrijwel nooit zo dat fructose 'los' wordt geconsumeerd. Het is vrijwel altijd gebonden aan glucose, in de vorm van suiker. In fruit komt fructose wel 'los' voor. De waarschuwingen voor fructose zijn niet helemaal terecht. Het is veel beter om de totale suikerconsumptie te verlagen in plaats van bang te zijn voor fructose.

Toegevoegde suikers

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vindt ook dat we minder suiker moeten eten. In de nieuwste adviezen raadt de (WHO) aan dat we niet meer dan 10 procent van onze calorieën uit toegevoegde suikers zouden moeten halen en het liefst zelfs maar 5 procent. Toegevoegde suikers zijn de suikers uit de suikerpot en in snoep, koek en snacks. Maar ook de suiker in honing en vruchtensappen worden door de WHO tot toegevoegde suikers gerekend.

Suiker in fruit

In fruit zit van nature veel fructose. Zou je daarom nu moeten stoppen met het eten van fruit? Nee, natuurlijk niet. Fruit is de meest natuurlijke bron van suiker voor de mens. Het bevat, behalve suiker, ook veel goeds voor ons lichaam: vezels, vitamines, anti-oxidanten en mineralen. Het zou echt onzin zijn om fruit te verbieden. Het eten van 2-3 stuks fruit per dag is juist heel gezond.

Natuurlijk is het zo dat de ene fruitsoort meer suiker (en dus fructose) bevat dan het andere fruit. Maar wie gewoon varieert, hoeft daar echt niet op te letten en al zeker niet bang te zijn voor appels of druiven.

Vruchtensap

Een ander verhaal is het drinken van vruchtensap. Daar zou je – ook volgens de WHO – wel matig mee moeten zijn. Een glas sinaasappelsap drink je zo weg, maar over twee sinaasappelen eten doe je langer, waardoor het meer verzadigt en bovendien levert het je meer vezels. Wil je dus letten op suiker en fructose? Skip niet het fruit, maar wel het vruchtensap. En natuurlijk ook koek, snoep en snacks en de suiker uit de suikerpot!