Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 30 april 2017

Cracker of boterham: wat is slanker?

Waarom je op de vezels in je knäckebröd moet letten

Veel mensen die willen afvallen, verruilen de bruine boterham voor een lichtgewicht crackertje. Maar is knäckebröd wel echt beter voor je lijn dan gewoon brood?

Knäckebrod (Zweeds voor knapperig brood) ligt sinds de jaren zestig in de Nederlandse winkels. De crackers zijn een geliefd alternatief voor brood, zeker onder lijners. Het basisrecept bevat roggemeel, zout en water. Er bestaan ook varianten waar andere ingrediënten aan zijn toegevoegd. Dankzij het lage vochtgehalte is knäckebrod veel langer houdbaar dan brood, tot wel 10 maanden. Het is daarom altijd handig om in huis te hebben.

Calorieën

Een knäckebrödje bevat rond de 40 kilocalorieën. In een snee brood zitten er ongeveer twee keer zo veel. Dat klinkt dus superslank, zo’n cracker. Maar meestal eet je twee crackers in plaats van één boterham en dan zit je aan een gelijke hoeveelheid calorieën. De hoeveelheid energie verschilt trouwens per type cracker of knäckebröd. Bekijk het etiket om te weten hoeveel calorieën er precies in jouw crackers zitten.

Een mogelijke valkuil voor lijners is het beleg. Op twee crackers gebruik je al gauw meer kaas, jam of vleeswaren dan je op één boterham zou doen. Zo kan een lunch die uit twee stuks knäckebröd met beleg bestaat toch calorierijker uitpakken dan een belegde boterham.

Vezels

Naast de calorieën, is het slim om ook naar de hoeveelheid vezels te kijken. Vezels zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel, zodat je minder snel weer trek hebt na het eten. Bovendien zijn vezels belangrijk voor je gezondheid.

Kies je voor volkorenbrood, dan zit je sowieso goed. Brood mag van de warenwet namelijk alleen maar volkoren heten als het helemaal van volkorenmeel gemaakt is. Voor volkorenmeel wordt de hele graankorrel vermalen, waardoor het heel vezelrijk is. Over volkorencrackers zegt de warenwet echter niets. Fabrikanten mogen gewoon volkoren op het pak zetten, ook als de crackers eigenlijk gedeeltelijk van witte bloem gemaakt zijn. Een donkere kleur zegt niets. Zowel brood als crackers kunnen met moutextract of gekaramelliseerde suiker donkerbruin gekleurd zijn.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel ‘volkorencrackers’ voor een behoorlijk deel uit bloem bestaan. Knäckebröd dat de naam volkoren wel verdient, bevat zo’n 1,5 gram vezels per stuk. Ter vergelijking: in een snee volkorenbrood zit 2,3 gram vezels. Met twee volkorencrackers krijg je meer vezels binnen dan met één boterham, mits het 'echte' volkorencrackers zijn.

Zout en jodium

Een volkoren boterham bevat gemiddeld 0,37 gram zout. Op dat vlak presteert knäckebröd stukken beter: in een cracker zit gemiddeld maar 0,1 gram zout. Een minpuntje van knäckebröd is dat het meestal niet met bakkerszout gemaakt wordt en brood wel. Bakkerszout bevat jodium, een spoorelement dat je nodig hebt voor een goede werking van de schildklier. Omdat het van nature zo weinig voorkomt in voeding, wordt het in Nederland toegevoegd aan het brood, sommige broodvervangers en keukenzout. Eet je nooit brood, maar uitsluitend knäckebröd, dan kun je jodium tekort komen.

Dus waarmee lunchen?

Volkoren knäckebröd is een goed alternatief voor brood. Er zitten weinig calorieën en zout in en het kan rijk zijn aan gezonde vezels. Kijk eens op de verpakking van je favoriete crackers om te zien hoeveel vezels deze nu echt bevatten en of er stiekem geen suiker of veel verzadigd vet in zit. Pas wel op dat je je crackers niet dubbeldik belegt als je een beetje op je lijn wilt letten en zorg ervoor dat je voldoende jodium binnenkrijgt.

Bron(nen):