dinsdag, 17 september 2019

De methode Montignac

Lekker eten en toch gewicht verliezen

Afvallen zonder dat je minder te eten of calorieën te tellen? Dat is de reden dat de methode Montignac in de jaren negentig razendsnel populair werd. Volgens bedenker Michel Montignac ontstaat overgewicht door de combinatie van vet met bepaalde slechte koolhydraten. Je mag volgens deze methode dan ook best eens een bord patat of een toetje met chocola eten.

Wat houdt het in?

De methode Montignac maakt onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten. Het eten van goede koolhydraten als voedingsvezels uit fruit, groenten, granen en peulvruchten wordt in dit dieet gestimuleerd. Slechte koolhydraten als suiker, witmeel (aardappelen, witbrood, witte rijst), banaan, tuinbonen en maïs staan in dit dieet niet op het menu.

Hoe werkt het?

De methode bestaat uit twee fasen. Tijdens de eerste fase mag je in een maaltijd geen koolhydraten met vetten combineren. Het is dus geen kwestie van minder eten of calorieën tellen, maar van de juiste combinaties. Zo mag je koolhydraten eten in combinatie met eiwitten óf (onverzadigde) vetten in combinatie met eiwitten. Hierdoor worden overtollig gewicht en gifstoffen afgevoerd.

In de tweede fase is er meer ruimte voor 'verboden' producten als een toetje met pure chocola of een bord patat. Deze fase is bedoeld om je gewicht op peil te houden en duurt de rest van je leven. De methode Montignac is geen snelle afslankkuur. Het vereist een totale verandering van je eetpatroon.

Voor- en nadelen

Als je de methode Montignac volgt, heb je niet het gevoel dat je op dieet bent. Je eet anders, niet minder en zeker niet minder lekker. Daarnaast leer je bewuster met eten omgaan. Je moet immers continu op de voedselcombinaties letten.

Doordat je onbeperkt mag eten, kunnen je maaltijden wel een te hoog eiwit- en vetgehalte bevatten. Kies daarom vaker voor een koolhydraatrijke maaltijd dan voor een maaltijd die rijk is aan vet.

Vul bovendien elke maaltijd aan met een ruime portie gezonde groentes. Een ander minpunt van deze methode is dat de zin van het scheiden van koolhydraten en vetten nooit is aangetoond.

Voor wie geschikt?

Deze eetmethode is geschikt voor iedereen die houdt van koken en lekker eten en de voorkeur geeft aan volkoren producten. Een broodje kaas staat niet op het menu, dus daar moet je zonder kunnen.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.