Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 26 mei 2017

De methode Montignac

Lekker eten en toch gewicht verliezen

Afvallen zonder dat je minder te eten of calorieën te tellen? Dat is de reden dat de methode Montignac in de jaren negentig razendsnel populair werd. Volgens bedenker Michel Montignac ontstaat overgewicht door de combinatie van vet met bepaalde slechte koolhydraten. Je mag volgens deze methode dan ook best eens een bord patat of een toetje met chocola eten.

Wat houdt het in?

De methode Montignac maakt onderscheid tussen goede en slechte koolhydraten. Het eten van goede koolhydraten als voedingsvezels uit fruit, groenten, granen en peulvruchten wordt in dit dieet gestimuleerd. Slechte koolhydraten als suiker, witmeel (aardappelen, witbrood, witte rijst), banaan, tuinbonen en maïs staan in dit dieet niet op het menu.

Hoe werkt het?

De methode bestaat uit twee fasen. Tijdens de eerste fase mag je in een maaltijd geen koolhydraten met vetten combineren. Het is dus geen kwestie van minder eten of calorieën tellen, maar van de juiste combinaties. Zo mag je koolhydraten eten in combinatie met eiwitten óf (onverzadigde) vetten in combinatie met eiwitten. Hierdoor worden overtollig gewicht en gifstoffen afgevoerd.

In de tweede fase is er meer ruimte voor 'verboden' producten als een toetje met pure chocola of een bord patat. Deze fase is bedoeld om je gewicht op peil te houden en duurt de rest van je leven. De methode Montignac is geen snelle afslankkuur. Het vereist een totale verandering van je eetpatroon.

Voor- en nadelen

Als je de methode Montignac volgt, heb je niet het gevoel dat je op dieet bent. Je eet anders, niet minder en zeker niet minder lekker. Daarnaast leer je bewuster met eten omgaan. Je moet immers continu op de voedselcombinaties letten.

Doordat je onbeperkt mag eten, kunnen je maaltijden wel een te hoog eiwit- en vetgehalte bevatten. Kies daarom vaker voor een koolhydraatrijke maaltijd dan voor een maaltijd die rijk is aan vet.

Vul bovendien elke maaltijd aan met een ruime portie gezonde groentes. Een ander minpunt van deze methode is dat de zin van het scheiden van koolhydraten en vetten nooit is aangetoond.

Voor wie geschikt?

Deze eetmethode is geschikt voor iedereen die houdt van koken en lekker eten en de voorkeur geeft aan volkoren producten. Een broodje kaas staat niet op het menu, dus daar moet je zonder kunnen.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. 

Reactie toevoegen

3 Comments

Door Henk Samplonius (niet gecontroleerd) op di, 01/10/2017 - 13:35

Inmiddels bijna twee jaar verder en nog 14 kilo lichter dan bij het vorige bericht. Ook mijn vrouw is een jaar geleden begonnen en is in totaal 30 kilo kwijtgeraakt. Zonder al te veel moeite, zonder honger en mèt lekker eten binnen de normen van de Montignac-methode. Wij zweren er bij !

Door Henk Samplonius (niet gecontroleerd) op do, 07/02/2015 - 15:15

Sinds een maandje ook weer begonnen met Montignac, nadat ik dat in de jaren 90 ook al eens gedaan had. Nu ongeveer 4 kilo kwijt, maar er moet nog meer af, dus gewoon maar doorgaan !

Door Inci (niet gecontroleerd) op vr, 06/12/2015 - 09:12

15 jaar geleden heb ik voor de eerste keer het Montignac eetpatroon gevolgd. In begin even wennen omdat je precies moet weten waar koolhydraten, eiwiten en vetten inzitten maar voor mij was dit het enige dat ooit echt goed gewerkt heeft. Zonder hongergevoel ca. 10 kilo afgevallen en ik voelde me heel energiek erbij. Helaas als je niet ditzelfde eetpatroon blijft aanhouden en zeker als je in de overgang komt, gaat je gewicht toch weer omhoog.
Maar Montignac werkt wat mij betreft zeer zeker.