zondag, 15 december 2019

Deze gezonde tussendoortjes bevatten verbluffend veel calorieën

Let op met wat je in je mond stopt

Je let heel goed op je gewicht. Dus let je ook wat je eet: puur, onbewerkt, vers en natuurlijke producten. Ook voor tussendoor! Als je zo eet, hoef je eigenlijk niet op calorieën te letten. Gelukkig maar, toch? Neemt niet weg dat je soms wel even op moet letten met wat je in je mond stopt. Want deze gezonde tussendoortjes bevatten verbluffend veel calorieën.

1. Smoothie

Klinkt gezond, zo’n drankje vol fruit. Een smoothie heeft zeker voordelen, want het is gemaakt van de hele vrucht en bevat dus ook nog de vezels en vitamines. Maar… de portie van een smoothie is al snel te groot, vooral omdat er meer dan één portie fruit in verwerkt wordt. En dan krijg je wel veel snelle suikers en calorieën binnen.

Drink je bijvoorbeeld een smoothie van een banaan, een sinaasappel, een halve mango en wat aardbeien? Heerlijk, maar dat is dan wel ruim 300 kilocalorieën en 60 gram (fruit)suikers.

2. Noten

Noten zijn hartstikke gezond, ze worden dan ook dagelijks aanbevolen door de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. Onverzadigde vetten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen: álles zit erin! Maar ze bevatten ook veel calorieën. De kunst is dus om het bij één handje noten te houden (ongeveer 160 kilocalorieën) en niet gedachteloos een zak noten leeg te eten als tussendoortje.

3. Extra pure chocolade

Extra pure chocolade bevat nauwelijks suiker en is rijk aan de antioxidanten die chocolade zo’n gezond imago geven. Gelukkig is de dooreetfactor van pure chocolade een stuk lager dan die van melkchocolade, maar toch moet je niet denken dat deze chocolade helemaal onschuldig is. Een stukje extra pure chocolade van 25 gram levert je 160 kilocalorieën.

4. 'Suikervrije' taart of brownie

Even koffie in dat hippe café, waar ze alleen maar suikervrije en/of glutenvrije taart en brownies verkopen. Klinkt goed! Iets om zonder zorgen bij de koffie te nemen, toch? Maar in suikervrije taarten en brownies gaan wel ingrediënten als dadels, amandelmeel, kokosbloesemsuiker, extra pure chocolade, avocado of kokosolie. Al met al levert dit zogenoemd 'gezonde' gebak soms wel twee tot drie keer zoveel calorieën als zo’n ouderwetse moorkop.

5. Gedroogd fruit

Klinkt als gezond snoepen, gedroogd fruit. Rozijnen, abrikozen, pruimen en dadels bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is gedroogd fruit helemaal niet zo’n gezond snoep, omdat het zo rijk is aan suiker. Het is wel beter dan snoep hoor, omdat er in gedroogd fruit nog wat vezels zitten. Maar hou jezelf niet voor de gek door te denken dat dat dit suikervrij is.

6. Latte

Een café latte of een chai latte klinkt als een onschuldig drankje tussendoor. Maar pas op, vaak bevat een latte een flinke beker volle melk en vaak zijn er nog extra zoete smaakmakers aan toegevoegd. Niks mis met melk trouwens, maar denk niet dat dit een calorievrije keuze is.

Een caffè latte van de bekende Amerikaanse koffieketen bevat 170 kilocalorieën, een vanilla latte bevat 250 kilocalorieën en een chai latte bevat 240 kilocalorieën.