Tuesday, 19 November 2019

Dr. Frank dieet

Hoe zit het nu echt met deze hype?

Dr. Frank van Berkum is misschien wel bekendste arts van Nederland. Zijn boek 'Gezond slank met dr. Frank' vliegt nog steeds de winkels uit en duizenden mensen diëten via zijn site met hem mee. Zelf noemt hij zijn methode 'leuk', 'lekker' en 'langdurig'. Maar wat houdt het nu werkelijk in?

Hoe werkt het?

Het Dr. Frank dieet is gebaseerd op de inname van een constante hoeveelheid eiwitten. Hierdoor verbrand je vet zonder je spiermassa aan te tasten. Dit is belangrijk, omdat juist de spieren veel energie verbruiken. Daarnaast zorgen eiwitten voor een verzadigd en vol gevoel. Hierdoor stop je eerder met eten en heb je geen of weinig last van lekkere trek.

Wat moet je doen?

Na jarenlang onderzoek is Dr. Frank tot een voedingspatroon gekomen, waarbij je veel eiwitten binnenkrijgt en een beperkt aantal koolhydraten. Brood, rijst, pasta en zelfs fruit zijn dan ook verboden terrein en kom je amper tegen in de speciaal geselecteerde dagmenu's. Je mag variëren met de menu's die in het boek staan, want afwisseling is belangrijk. Uitsluitend dit dieet volgen, is niet voldoende. Je zult ook meer moeten bewegen. De combinatie van zijn dieet, voldoende beweging en doorzettingsvermogen is volgens Dr. Frank de sleutel tot succes.

Voor wie is het?

Als je dit dieet wilt volgen, besef dan dat je het voortaan zonder brood, pasta, aardappelen en fruit moet doen. Kun je dit niet, begin er dan niet aan. Je houdt het alleen vol als je je eetpatroon aanpast volgens de regels van de arts. Doe je dit niet, dan vliegen de kilo's er zo weer aan. Heb je een BMI van 27 of hoger, dan kun je dit dieet volgen. Ook als je eventueel last hebt van diabetes, langzaam werkende schildklier, hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk of een glutenallergie. Kinderen wordt het afgeraden om het Dr. Frank dieet te volgen.

Voordelen

  • Goed vol te houden, omdat de vele eiwitten voor een verzadigd gevoel zorgen.
  • Nauwelijks last van spierafbraak, waardoor je stofwisseling op peil blijft.
  • Doordat je snel – misschien zelfs iets te snel – gewicht verliest, blijf je gemotiveerd.

Nadelen

  • Zo'n voedingspatroon zonder koolhydraten is wel heel erg eenzijdig en op lange termijn niet vol te houden.
  • Fruit is verboden terrein, waardoor je weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt.
  • Je kunt last van hoofdpijn krijgen en een slechte adem.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. Houd er ook rekening mee dat de meeste diëten bedoeld zijn 'voor het leven'. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij.