zaterdag, 14 december 2019

Emotie-eten en gezond snacken

Ik ben een meisje van 16 jaar oud en ik heb overgewicht. Mijn ouders zijn gescheiden en hebben allebei een nieuwe partner. Ik heb er geen probleem mee, maar ik ben wel aangekomen. Vroeger werd ik gepest en ik ben een echte emotie-eter. Ik heb moeite met de lekkere dingen zoals chocolade. Daarom ben ik gezonder gaan eten, en mag ik van mezelf nu af en toe iets slechts. Ook probeer ik iedere dag een uurtje te bewegen met een dansspel. Dat vind ik leuk en is het ook anders dan wanneer je in de sportschool bent. Het probleem is dat ik als ik gezond eet minder afval, dan wanneer ik slechte dingen eet. Ik eet elke dag drie keer brood of crackers met twee stucks fruit. Kun je me vertellen waarom ik meer afval als ik ongezond eet? Mijn gewicht blijft nu rond de 100 kilogram schommelen en ik zou heel graag afvallen tot 95 kilogram. Ook zou ik graag weten wat ik nog meer gezond zou kunnen snacken naast fruit.
Amber

Anne de Graaf, voedingsdeskundige

Wat vervelend dat je werd gepest. Gelukkig is dat nu voorbij. Je geeft aan overgewicht te hebben en daar graag wat aan wilt doen. Dat is heel goed om te horen, want hoe jonger je een gezond gewicht kunt bereiken, hoe meer
profijt je daar later van kunt hebben. Bovendien wordt afvallen moeilijker naarmate je ouder wordt.

Je geeft aan vanuit je emotie te eten. Dan is de kans groot dat je jezelf beloont en/of troost met eten, vooral met chocolade. Je geeft aan dat je een periode beter kunt eten en dat is goed nieuws, omdat je dat wel nodig hebt om af te kunnen vallen.

Ik weet niet genoeg van jou om je een gericht voedingsadvies te geven nu, maar het is wel goed om dagelijks 5 à 6 volkorenboterhammen met mager beleg te eten, twee stuks fruit, ongeveer 500 gram magere zuivel, een warme maaltijd met vlees, vis of vleesvervanger met rijst, aardappelen of pasta en 250 gram groente te eten. Dat lijkt veel, maar bevat relatief weinig energie.

Als je dit drie maanden volhoudt zul je wat aan je gewicht merken. Het is belangrijk echt geen snacks te eten, dat is niet goed voor de binnenkant van je lichaam. Een handig hulpmiddel voor jou zou een online eetdagboek zijn, zoals op Valtaf.nl. Dan zie je hoeveel kilocalorieën in je voeding zit en dat is erg leerzaam!

Goede tussendoortjes naast fruit is een kleine eierkoek, liga, plakje ontbijtkoek, tomaatjes, andere groente, boterham met mager beleg, glas magere zuivel, bakje yoghurt met fruit enz.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.