GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 25 augustus 2016

Gezond en licht snacken

Snacks met minder dan 100 kilocalorieën

Soms heb je gewoon even zin in een lekkere snack. Maar de snacks waar je het liefste naar grijpt, zijn vaak enorme calorieënbommen. Gelukkig zijn er ook gezonde alternatieven. De volgende lekkernijen snaaien namelijk lekker weg, maar bevatten minder dan 100 kilocalorieën.

Amandelen

Gemakkelijk en gezond. Amandelen zijn rijk aan vezels en eiwitten, waardoor ze een hongergevoel op afstand houden. Daarbij kan je 14 amandelen eten zonder de 100 kilocalorieën te passeren.

Gebakken appel

Dat een appel een gezonde snack is, dat is natuurlijk geen nieuws. Maar van een alledaagse appel kun je heel gemakkelijk een lekkernij maken: door ze te bakken. De smaak wordt zoeter, alsof je een toetje eet, maar de vitamines en vezels blijven. Je kunt er zelfs kaneel aan toevoegen, zonder dat je meer calorieën binnenkrijgt.

Bosbessen smoothie

Een fruit smoothie is een perfecte manier om wat extra calcium en antioxidanten binnen te krijgen. Mix een deel magere yoghurt met twee delen diepvries bosbessen. Doordat het drankje zo koud is, drink je langzamer en ben je ook sneller verzadigd.

Pistachenoten

Hoewel pistachenoten bekend staan als een vette snack, valt dit reuze mee. Als je 20 pistachenoten eet krijg je slechts 80 kilocalorieën binnen en minder dan een gram onverzadigd (goed) vet. Daarbij zijn pistachenoten rijk aan eiwitten, vezels en verschillende belangrijke vitamine en mineralen. Om een teveel aan zout te voorkomen kun je ze het beste rauw of geroosterd zonder zout.

Bananenijs

Een creatieve manier om meer fruit te eten: ijslollies met banaan. Halveer een banaan, steek er een ijsstokje in, rol de banaan door de magere yoghurt en stop hem in de vriezer. Ook deze snack bevat nog geen 80 kilocalorieën, dus je kunt er verantwoord van genieten.

Druiven

Een bakje druiven bevat zo'n 60 kilocalorieën. Druiven zitten vol water wat zorgt voor een vol gevoel. Ze zijn ook nog eens een goede bron voor vitamine K en vezels.

Yoghurt met zonnebloempitten

Roer een theelepel zonnebloempitten door een bakje magere yoghurt. De pitten geven een bite aan de yoghurt en bevatten slechts 19 kilocalorieën. Om niet te veel zout binnen te krijgen kun je het beste voor ongezouten zonnebloempitten kiezen.

Bron(nen):

  • WebMD