Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Is een crashdieet gevaarlijk?

Snel een paar kilo kwijt

Wie een blijvend resultaat wil, moet langzaam afvallen. Bij een crashdieet komt vaak het verloren gewicht terug zodra je ermee stopt. Bovendien verlies je met een te streng dieet vooral water en spiermassa in plaats van vet. Daarom is het het best om niet meer dan 2 kilo per week af te vallen. Toch kan het zijn dat je snel 4 tot 5 kilo wilt afvallen, bijvoorbeeld om in je mooiste outfit te passen. Is dat mogelijk? Ja. Is het gevaarlijk?

Een streng dieet schaadt de gezondheid niet als je het hooguit twee weken volgt. Omdat afslankregimes er in alle gevallen voor zorgen dat je minder calorieën neemt dan je dagelijks nodig hebt, is honger moeilijk te vermijden. Negeer je die hongergevoelens, dan zal het lichaam reageren met het vertragen van de stofwisseling en het afbreken van spierweefsel. Ook zijn heel wat diëten eenzijdig, waardoor je na verloop van tijd voedingstekorten riskeert. Maar voor eventjes kan 'crashen' dus wel.

Je kunt ook kiezen om wat kilo's kwijt te raken met maaltijdvervangers; dan weet je zeker dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor een snel effect vervang je drie maaltijden per dag. Doe dat nooit langer dan drie weken. Anders gaat je verbranding op een té laag pitje en val je minder goed af. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen slechts één of twee maaltijden te vervangen en bijvoorbeeld 's avonds gewoon (gezond) te eten. Eet naast maaltijdvervangers sowieso twee stuks fruit tussendoor. Groenten mag je onbeperkt.

Gek op bananen?

De keuze aan crashdiëten is groot. Toch is niet elk dieet geschikt voor iedereen. Kies liever een dieet dat past bij je leefstijl, gewoonten en smaak. Bij het bananendieet bestaat het ontbijt uit een of twee bananen en een glas water.

De kilo’s mogen er dan afvliegen, maar met zo’n karige start kom je niet ver als je zware lichamelijke arbeid moet leveren. Met het yoghurtdieet heb je minder snel honger vanwege het hoge eiwitgehalte, maar veel mensen krijgen last van hun maag en darmen.

Voor groenteliefhebbers die graag snel een paar kilo kwijt willen, is het groentesoepdieet een goede keuze. Het ontbijt bestaat uit fruit, en in de loop van de dag neem je zoveel groentesoep als je wilt. Het koolsoepdieet, waarbij de soep altijd witte kool bevat, zou zelfs nog iets efficiënter zijn (2,5 kg in drie dagen), maar het jojo-effect is nooit ver weg. Een extreem crashdieet is het citroensapdieet: min 5 kilo in een week. Begin er niet aan zonder mentale voorbereiding, want je neemt slechts zo’n 600 kilocalorieën per dag op in plaats van de gebruikelijke 2000. Reken alvast op duizeligheid, hoofdpijn en concentratiestoornissen. En... het zure sap kan het tandglazuur aantasten.

Voor de ijzersterke maag

Een dieet dat tot de verbeelding spreekt, is het ʻouderwetse’ sherrydieet. Het is gebaseerd op de mythe dat alcohol eiwitten afbreekt. Je drinkt drie tot zes glazen droge sherry per dag en eet van iede-re normale portie de helft (het eigenlijke geheim van het dieet). Het enige voordeel van de alcohol is dat de dieetweek wat aangenamer wordt. Maar je verliest hooguit 2 kilo per week, en voor wie auto moet rijden is dit ʻsherrygelag’ sterk af te raden.

Met het ananasdieet, even onevenwichtig als eenzijdig, verlies je meer: 5 kilo in vier dagen. Maar je moet daarbij wel over een ijzersterke maag en dito wilskracht beschikken. En net als bij de andere diëten wordt ook in dit afslankregime het jojo-effect gratis bijgeleverd. Om te voorkomen dat je razendsnel weer aankomt, is er niet aan te ontkomen: je zult minder moeten gaan eten dan je deed vóór het crashdieet, en veel meer moeten gaan bewegen.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. 

Bron(nen):

Reactie toevoegen