zondag, 8 december 2019

Kerst zonder kilo's!

Doe het ‘Grote Jan Heemskerk kerst-5-stappenplan’

Kun je de kerst doorkomen zonder vijf kilo zwaarder te worden? Geen enkel probleem, zegt ervaringsdeskundige en afslankgoeroe Jan Heemskerk, “en met een beetje goede wil is het nog gezellig ook”.

U kent mijn verhaal, en als u het niet kent, volgt het hier nog even in het kort: ik woog 111 kilo toen mijn vrouw me vertelde dat ze me niet meer zo aantrekkelijk vond. Bovendien was ze bezorgd over mijn gezondheid. Ik ging naar een diëtist, die constateerde dat ik veel te dik was, te weinig bewoog en te veel witte wijntjes dronk. Ik schrok me wild, gooide het roer om, ging gezond eten, voldoende bewegen en stopte met drinken. Ik viel prompt 25 kilo af en schreef er een boek over. U mag dat boek kopen als u ook wilt afvallen met een glimlach.

Wat me als wedergeboren Slankie veel wordt gevraagd: hoe doe je dat, jezelf een nieuwe, gezonde leefstijl aanmeten? Heel eenvoudig, zeg ik dan: je moet sterk gemotiveerd zijn, weten wat je moet doen en laten en dapper volhouden omdat het zo fijn is om gezond, fit en helder te zijn. En, natuurlijk, de omstandigheden zodanig plooien dat het je zo min mogelijk moeite kost om je aan je goede voornemens te houden.

Doe het ‘Grote Jan Heemskerk kerst-5-stappenplan’

De eerste Slankiejaren zag ik nogal op tegen de feestdagen. Onderzoek wijst uit dat ‘we’ met kerst wel tot 6000 kcal wegproppen. Per dág! Dat is grofweg driemaal de normaal aanbevolen hoeveelheid. Geen wonder dus dat ik en mijn slanke lijn als een berg opzagen tegen de kerst, en dat u – lieve lezer – misschien wel vreest dat u er komende december zomaar vijf kilo gaat bij schransen. En dan in januari 500 kilometer nordicwalken om weer op uw streefgewicht te komen. Maar ik heb goed nieuws: ik ben al drie keer de kerst doorgekomen zonder een grammetje aan te komen. En het was evengoed gezellig. Hoe? Lees het in het ‘Grote Jan Heemskerk kerst-5-stappenplan voor smulpapen en gezelligheidsdieren’.

1. De helft is meer dan genoeg

Vergeleken met een gewone doordeweekse dag eten we met kerst al uitgebreider, rijker en vaker per dag dan gebruikelijk. Moet u dan ook nog eens van alles véél naar binnen werken? Waarom neemt u niet een klein beetje, laten we zeggen de helft van de hoeveelheid die u normaal had opgeschept of leeggedronken? Zo hoeft u niets te missen van alle heerlijkheden behalve het gevoel dat u al vijf maanden zwanger bent, halverwege de middag nauwelijks uit uw woorden kunt komen van de drank en stiekem liefst een klein tukje zou willen doen. Voor mij was ‘de helft’ een openbaring, want reken maar dat we bij de Heemskerkjes van consumeren weten. Ik heb me nog nooit zo fit gevoeld met kerst en de helft bleek meer dan genoeg om glansrijk in leven te blijven.

2. Ga iets doen!

Grote dikmaker tijdens de kerst is de verveling. Bij ons in de familie is het goed gebruik op de dag van het jaarlijkse kerstdiner al rond koffietijd bij de (groot)ouders aan te komen. Het diner begint echter pas rond zeven uur ’s avonds. Dat betekent dat er acht uur moet worden overbrugd, uren die wij volgens traditie doorbrengen in de kring in de woonkamer. We worden liberaal voorzien van hapjes, knabbels en vanaf twaalf uur ’s middags een klein drankje, dat wij uit pure verveling in ijltempo naar ­binnen werken. Want geen enkel gezin heeft elkaar zóveel te vertellen dat je er acht lange uren mee toe kunt zonder je een delirium te drinken en je te ver­grijpen aan de blauwekaasenvetteworstplank. Beter idee: doe iets. Meld u aan bij de familie, neem gezellig een kop koffie, maar poets dan direct de plaat voor een strand of boswandeling, ontdek een leuk stadje in de buurt, laat de (imaginaire) hond uit, maar blijf in godsnaam niet plakken in die kring des doods en dóe iets. Liefst iets waarmee u calorieën verbrandt en de bloedsomloop stimuleert. Vraag wie er zin heeft mee te gaan, maar ga ook gerust alleen als niemand mee wil. U zult merken dat als u terugkomt u niks gemist hebt, maar dat u wel een frisse kop en gezonde trek hebt.

3. Kort Kerstmis in

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik heb weleens de indruk dat kerst elk jaar langer wordt. Tegenwoordig moet je al op kerstavond en derde kerstdag komen opdagen voor allerlei creatieve bijeenkomsten die één ding gemeen hebben: er wordt flink gedronken en gegeten. En met elke ingelaste festiviteit wordt de kans dat u er na de feestdagen een onderkin bij hebt, groter. Aarzel niet om ruw te schrappen in uw kerstagenda. Als uw vrienden echte vrienden zijn, blijven ze dat ook als u zich met een slap smoesje afmeldt voor het ‘Derde Kerstdag Rioja en Kaasfonduefestijn’, of één keertje past voor de ‘Wijnen uit Nazarethproeverij met Koshere Worst’.

4. Doe de Detox Day

Nu we het toch hebben over ingelaste kerstdagen: u kunt er natuurlijk zelf ook eentje organiseren. Christmas Survival Detox Day. Een kerstdag geheel in het teken van ontgiften en krachten opdoen voor de rest van de kerst. Een dag met lichte groentehapjes, smoothies zonder een druppel alcohol, yoga en crossfit, en professionele mentale steun voor eenieder met een kerstburnout. U zult er verbaasd van staan hoeveel mensen stiekem het verlangen naar een ­dagje gezond met u delen maar het niet durfden te zeggen. Namasté!

5. Stel u niet aan!

U moet niet boos worden, maar als u tijdens het lezen van het bovenstaande hebt gedacht dat het reuze ­zielig zou zijn als u zich door deze stomme tips iets zou moeten ontzeggen tijdens kerst, bent u een onver­beterlijke aansteller die zich zou moeten schamen. En er wat aan zou moeten doen. ”Want zuipers en veelvraten verslapen hun dag, worden arm en lopen uiteindelijk in vodden.”  (Spreuken 23:21). Ik weet dat, want ik was er zo eentje.

 

Liesbeth van Rossum is internist en endocrinoloog en Mariette Boon is internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet. Samen schreven zij de bestseller 'Vet belangrijk'. Dit duo weet alles over lichaamsvet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Wil je afvallen? Luister dan naar onderstaande podcast voordat je start met een dieet, want dan kun je veelgemaakte fouten voorkomen.

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine december 2019. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

Bron(nen):