Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 21 augustus 2017

Overgewicht, gevaarlijker dan je denkt

Oorzaken en gevolgen van eetzucht

Steeds meer mensen zijn te zwaar. En dat terwijl het een aandoening is waar je niet te lichtzinnig over moet denken. Overgewicht brengt allerlei gezondheidsrisico's met zich mee, zoals suikerziekte en hartkwalen. Voorkom deze ellende door gezond en gematigd te eten.

Een groot probleem is dat we steeds minder bewegen, maar onze magen wel blijven vullen met veel en energierijk eten. Jaarlijks eten we met elkaar naar schatting 532 miljoen kilogram aan snacks en zoetigheid. Dat is bijna 33 kilogram per hoofd van de bevolking.

Kans op overgewicht

Andere factoren die de kans op overgewicht vergroten zijn:

  • erfelijkheid
  • medicijngebruik
  • ziekte of een handicap
  • te weinig lichaamsbeweging
  • een ingrijpende gebeurtenis
  • stoppen met roken
  • (gevolgen van) zwangerschap

Risico's

Overgewicht levert nogal wat risico's op voor je gezondheid. De kans dat je met de volgende aandoeningen te maken krijgt, is veel groter bij overgewicht:

  • hartinfarct
  • hersenbloeding
  • verstopte bloedvaten (trombose)
  • diabetes type 2
  • bepaalde vormen van kanker
  • verhoogde bloeddruk
  • galstenen
  • gewrichtsaandoeningen
  • spataderen
  • huidstrepen
  • cellulitis

Ernstig overgewicht (obesitas) kan bovendien leiden tot:

  • ademhalingsproblemen
  • slaapapneu (stokkende adem tijdens de slaap)
  • jicht
  • afwijkingen aan de wervelkolom
  • onvruchtbaarheid
  • menstruatiestoornissen
  • geboorteafwijkingen
  • psychische en sociale problemen
  • slechter functioneren van het lichaam

Middelomtrek

Vooral de hoeveelheid vet in de buikholte geeft aan of je gezondheidsrisico's loopt. Het vet in de buik geeft zuren en hormonen af aan het bloed. Te veel vetzuren veroorzaken vervetting van de lever. Daarnaast word je minder gevoelig voor insuline en bestaat er een grote kans op een hoge bloeddruk en een hoog cholesterolgehalte.

Daarom wordt de middelomtrek gebruikt om te bepalen of er sprake is van overgewicht. De middelomtrek wordt gemeten op het smalste deel van het middel tussen de onderste rib en de bovenkant van het heupbeen. Uit het onderstaande schema kun je aflezen hoeveel buikvet je hebt.

Middelomtrek(in cm) Beoordeling en advies
Man  Vrouw  
 <94 <80  Probeer op gewicht te blijven (geen verhoogd risico).
 94-102  80-88 Blijf op gewicht (nog geen verhoogd risico, maar de gevarenzone komt in beeld).
 102>  88> Probeer af te vallen (verhoogd risico).

 

Een andere methode om te bepalen of je gewicht op peil is, is de Body Mass Index (BMI). Met een formule kun je de verhouding tussen je lengte en gewicht bepalen. Een hoge BMI-waarde duidt op overgewicht, een lage juist op ondergewicht. Klik hier om je bmi te berekenen.

Afvallen

Wanneer je last hebt van overgewicht, is het belangrijk om daar iets aan te doen. Een dieet dat minder kilocalorieën bevat, helpt om af te vallen. Je kunt gezond afvallen door:

  • Een gevarieerd eetpatroon te kiezen.
  • Weinig alcohol te drinken.
  • Meer te bewegen.

Om vervolgens op gewicht te blijven, is het noodzakelijk de hoeveelheid caloriën (op verpakkingen aangeduidt met kcal) die je binnenkrijgt in de gaten te blijven houden. Een gemiddelde man heeft 2500 kcal per dag nodig, een vrouw 2000. Zorg voor afwisselende voeding en eet niet de hele dag door. Krijg je plotseling trek? Drink dan een glas water of neem een stuk fruit.

Reactie toevoegen

9 Comments

Door Robèr (niet gecontroleerd) op do, 04/20/2017 - 12:29

Om op natuurlijke wijze af te vallen zou ik Noni juice willen adviseren, minder honger, verbetert ook het immuunsysteem. Geen jojo effect, blijven gebruiken. Verkrijgbaar bij noni-nederland.nl
Velen met andere aandoeningen gingen u voor.

Door bob (niet gecontroleerd) op ma, 01/09/2017 - 02:50

nee sorry, dan krijg je geen betrouwbare meting en meet je eigenlijk voor niks.

Door bob (niet gecontroleerd) op ma, 01/09/2017 - 02:49

nee sorry, dan krijg je geen betrouwbare meting en meet je eigenlijk voor niks.

Door Van Wijk (niet gecontroleerd) op di, 01/03/2017 - 20:58

mag je je buik inhouden als je je omvang meet? :)

Door Hansoli (niet gecontroleerd) op wo, 08/05/2015 - 16:19

Hoe weet je eigenlijk of je suikerziekte hebt?

Door elly rietveld (niet gecontroleerd) op do, 04/30/2015 - 17:40

gaarne voortaan suikerziekte vervangen door diabetes. Inmiddels is al achterhaald dat iemand met diabetes ziek is en geen suiker meer mag. Dit wordt ondersteund door de DVN

Door Claudia (niet gecontroleerd) op do, 04/30/2015 - 09:33

Misschien dat jullie voortaan het woord 'suikerziekte' kunnen vervangen door 'diabetes type 2'. Het wordt (gelukkig) steeds meer ingeburgerd, maar helaas wordt het (enigszins) misleidende oude woord suikerziekte nog steeds gebruikt.

Door Jo-lieze (niet gecontroleerd) op di, 12/23/2014 - 11:06

Mijn lukte het helaas niet alleen. Maar ik ga dankzij de hulp van een maagballon en begeleiding van een coach, een stuk lichter het nieuwe jaar in! mijn streven is om dit in 2015 te behouden! :)

Door a m sybesma@het... (niet gecontroleerd) op zo, 01/19/2014 - 14:48

paar kilo's afvallen,meer bewegen,gezond eten om te slank te worden en blijven