woensdag, 15 juli 2020

Sonja Bakker

Weekmenu's voor een beter gewicht

"Ben je ook al aan het Sonjabakkeren?" Het dieet van Sonja Bakker was zo populair, dat het zelfs een werkwoord is geworden in de Nederlandse taal. Volgens Sonja zelf is het dieet populair door haar nuchtere kijk. 'Zonder strijd geen kilo's kwijt' is haar credo.

Wat moet je doen?

Sonjabakkeren is eenvoudig. In haar boek 'Bereik je ideale gewicht' beschrijft ze weekmenu's. Door deze gezonde recepten te volgen, loodst Sonja je door een periode van negen weken van lijnen.

Hoe werkt het?

De menu's bestaan uit gevarieerde en volwaardige maaltijden. Je eet minder calorieën, maar krijgt toch alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. En er is ruimte voor iets lekkers. Na negen weken is het boek uit en zou je voldoende moeten zijn afgevallen om op een gezonde manier verder te leven.

Voor wie?

Het Sonja Bakker dieet zoals beschreven in 'Bereik je ideale gewicht' is voor volwassen mannen en vrouwen. Ze heeft ook speciaal een boek uitgebracht voor kinderen en tieners: 'Bereik je ideale gewicht voor kinderen én tieners'.

Wat vinden deskundigen?

Er is veel discussie over het dieet van Sonja Bakker. Het zou niet voldoen aan de voedingsvoorschriften van het Voedingscentrum. Volgens hen is het helemaal niet zo volledig. Je eet volgens de Schijf van Vijf te weinig brood, zuivel en fruit.

Vaak eet je ook maar 800 tot 1000 kilocalorieën op een dag, wat erg weinig is. Volgens sommige deskundigen is het onvermijdelijk dat je na negen weken weer aankomt. Dit kan leiden tot het welbekende 'jojo-effect'.

Ook vindt het Voedingscentrum dit dieet niet geschikt voor kinderen. Zij zijn nog in de groei en krijgen met de Sonja Bakker-methode niet de juiste voedingsmiddelen binnen die zij nodig hebben voor een gezonde ontwikkeling.

Voordelen

Het is een eenvoudige manier van afvallen, je krijgt duidelijke handvatten en het is effectief. Grote aantallen mensen zijn in korte tijd flink wat kilo's kwijt geraakt. Het is makkelijk vol te houden, omdat je gevarieerd eet en precies weet wat je die dag gaat eten. En volgens gebruikers komen de kilo's er ook niet meer aan.

Nadelen

In haar boek raadt Sonja Bakker vaak dure merkproducten aan. Voor veel mensen is dit een rib uit hun lijf. Gelukkig zijn goedkopere varianten even goed.

Een ander nadeel is dat je zo aan het handje wordt genomen met dit dieet, dat je weinig informatie krijgt over wat een gezond eet- en beweegpatroon nou eigenlijk inhoudt. Zonder die kennis is een kans op terugval groot.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.