maandag, 23 september 2019

Tips om blijvend af te vallen

Slanker en gezonder worden, zijn en blijven

Mensen met overgewicht zijn ware experts: ze weten alles over de nieuwste diëten, hebben vaak al vele vormen van beweging geprobeerd en zijn ontzettende doorzetters. Ook al mislukt een poging, een paar maanden later beginnen ze gewoon weer opnieuw. Maar hoe kun je het beste op gewicht blijven?

Plan van aanpak

* Bepaal waarom het voor jou zo belangrijk is om gewicht te verliezen. Het is belangrijk dat je heel duidelijk weet wat je motivatie is. Schrijf deze motivatie op, zodat je hier in moeilijkere tijden kracht uit kunt putten.

* Stel een duidelijk doel. We willen er allemaal wel uitzien als een fotomodel. Maar vraag jezelf daarbij af of dit haalbaar is voor jouw lichaam. Wil je dit van jezelf vragen? Een irreëel doel geeft waarschijnlijk alleen maar frustraties. Leg de lat niet te hoog. Blijf vooral gezond en jezelf, maar houd wel je doel voor ogen.

* Stop niet met eten! Het is een fabeltje dat je door te stoppen met eten sneller gewicht verliest. Je lichaam wordt alleen maar zuiniger met wat er wel binnenkomt en dit zorgt ervoor dat je snel zult aankomen op het moment dat je wat meer gaat eten. Het bekende jojo-effect.

* Ga bewegen! Maar zoek wel iets wat je leuk vindt, anders hou je het niet vol.

* Regelmaat is erg belangrijk. Het voorkomt dat je jezelf voorbij holt en vergeet te eten. En het voorkomt dat je juist doorslaat in een zeldzaam moment van rust. Je hebt recht op tijd om voor jezelf te zorgen. Tijd nemen om te eten, hoort daarbij.

* Wees eerlijk over je eigen gedrag en zie in waar verbeteringen mogelijk zijn. Maar wees tegelijk ook niet te streng voor jezelf. Je wilt dit je leven lang vol kunnen houden. Kijk naar het totaal en neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag zonder daarbij het onmogelijke van jezelf te vragen.

* Erken de rol van voeding in je leven en kijk naar de achtergrond. Ga je meer eten als je verdrietig bent? Of hoort bij een verjaardag een groot stuk taart? Vraag je af waarom dit zo is en of de gedachten die je erbij hebt reëel zijn. Kijk naar de gewoontes in het gezin waarin je bent opgegroeid en vraag je af wat aangeleerd gedrag is. Deze gewoontes zijn makkelijker te veranderen dan gewoontes die gekoppeld zijn aan emoties.


Tips omje gewoontes te veranderen

* Soms voelt het alsof iets je overkomt: ineens ging je hand die zak drop in. Je wilde het echt bij dat ene koekje laten, maar ineens was het pak leeg... Je kunt leren dit moment te stoppen. Hoe ga je dat aanpakken?

* Zit je in een moeilijke situatie? Word je voor het blok gezet om te kiezen en is de verleiding groot? Neem een time-out voordat je direct besluit of voor de bijl gaat.

* Bekijk de situatie goed. Neem afstand en kijk met een helicopterview wat er aan de hand is. Kijk waarom deze situatie zo verleidelijk is. Neem hier even de tijd voor.

* Bedenk goed dat je goed voor jezelf wilt zorgen en verantwoordelijk bent voor je eigen daden. Overzie het effect van je actie.

* Je kunt een besluit nemen. Je bepaalt zelf wat je doet en wat dat besluit ook is, het is weloverwogen. Dit betekent dat je kiest voor de consequenties. Je neemt het gebakje en vindt het geen probleem als de weegschaal iets meer aangeeft, het was het waard. Of je zegt nee tegen het gebakje en bent blij dat je hiermee voor je gezondheid hebt gekozen.
 
Gewicht verliezen gaat veel verder dan kilo's, het gaat om het veranderen van je gedrag. Je leefstijl zal moeten gaan veranderen. De Nederlandse Obesitas Kliniek helpt mensen blijvend te veranderen en gezonder te leven. Hierbij wordt begeleiding gegeven door diëtisten, psychologen, artsen, fysiotherapeuten en zorgcoördinatoren.

Bron(nen):