Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 21 september 2017

To crash or not to crash?

Cambridge, soepdieet, fruitdieet

Het Cambridge dieet, het soepdieet, het fruitdieet; illustere namen voor populaire crashdieten. Je weet wel, van het type 'in één week drie kilo kwijt'. Prima om snel wat pondjes te verliezen, maar niet zo slim voor de lange termijn.

Een feestje, vakantieplannen; er zijn talloze redenen te bedenken waarom je snel van een paar kilo af wil. Een crashdieet is dan heel aanlokkelijk. Binnen heel korte tijd val je namelijk veel af. Dat komt omdat je maar weinig calorieën eet, meestal maar zo’n 500 per dag. Denk aan ’s morgens ananas, ’s middags papaja en ’s avonds gerookte kip. Niet zo vreemd dus dat je gewicht verliest.

Snel

En dat is dan ook meteen het voordeel van een crashdieet: het gaat heel snel. En die paar kilo kan net genoeg zijn om weer in die ene slimfit jeans te passen. Enkele dagen een crashdieet volgen kan waarschijnlijk geen kwaad, aldus het Voedingscentum.  Langer moet je het niet doen. Het is wel heel belangrijk om je precies aan het menu te houden. Als je smokkelt, dan werkt het niet.

Weinig energie

Nadelen zijn er ook. Je verliest in het begin vooral vocht. Al vrij snel zal het lichaam spierweefsel gaan afbreken en krijgen je organen het zwaar te verduren. Dit is niet zonder risico. Bovendien levert een crashdieet lang niet alle voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Doordat je weinig eet, en weinig calorieën binnenkrijgt,  zul je minder energie hebben.  Aanvulling met een multivitamine is sowieso een must. En voor je humeur is een crashdieet meestal geen opsteker.

Jojo

Maar het belangrijkste nadeel van een crashdieet is de kans op jojoën. Zodra je weer normaal gaat eten, vliegen de kilo’s er waarschijnlijk weer snel aan. Er is immers niets veranderd in je manier van eten. Bovendien bestaat de kans dat je metabolisme zich instelt op weinig calorieën. Oftewel: je lichaam gaat in de spaarstand staan. Eet je weer gewoon, dan bewaart je lichaam de extra calorieën voor barre tijden. En wel op je heupen.

Lange termijn

Laten we eerlijk zijn, diep in ons hart weten we wel dat crashen niet werkt. Maar het kan zo verleidelijk zijn. Bedenk voordat je gaat afvallen wat je met je poging wil bereiken. Wil je alleen snel een paar kilo eraf, dan zou het een optie kunnen zijn. Maar wil je op langere termijn afvallen en, nog veel belangrijker, op gewicht blijven,  dan zul je echt anders moeten gaan eten en meer bewegen.

Leuk

Het klinkt saai maar helaas, leuker kunnen we het niet maken! Wel gemakkelijker. Zoek een dieet dat bij je past en wees niet té streng voor jezelf. Dan kost het je de minste moeite en word je uiteindelijk slank, fit én gezond!