Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 17 augustus 2017

Waarom je meer eet als je moe bent

Slecht slapen = meer trek

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: Waarom eet je meer als je slecht geslapen hebt en dus moe bent?

De meeste mensen hebben er geen wetenschappelijk bewijs voor nodig, want weten waarschijnlijk uit eigen ervaring wel dat ze meer gaan eten als ze slecht geslapen en honger hebben. En niet alleen meer trek, maar ook meer zin in ongezondere voeding. Maar waarom?

Uit een studie blijkt dat de hersenen van mensen die minder slaap hebben gehad hogere niveau's bevatten van een natuurlijke chemische stof die ervoor zorgt dat je meer trek hebt en meer zin in calorierijk eten.

Een ander team van wetenschappers, hun onderzoek is gepubliceerd in april 2017, ontdekten dat het brein van vermoeide mensen ook alerter reageert op de geur van voeding. Voor dit onderzoek mochten de proefpersonen één nacht slechts vier uur slapen. De ochtend daarna werd ze gevraagd om de geur van verschillende soorten voedsel met een hoog aantal calorieën te beoordelen. Zo moesten ze onder meer aangeven hoe aangenaam en hoe intens ze de geur van bijvoorbeeld een kaneelrol of chips vonden. Ditzelfde werd ze ook gevraagd bij niet eetbare voorwerpen zoals bijvoorbeeld een spar. Gedurende dit onderzoek werd hun hersenactiviteit gemeten via een MRI-scan.

Je neus weet wanneer je moe bent

Enkele weken later werd dezelfde proef gedaan, maar dan met een nachtrust van acht uur. De resultaten van beide tests werden naast elkaar gelegd en hieruit kon geconcludeerd worden dat mensen die moe zijn een grotere activiteit laten zien in de hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor de reukzin. Bij de niet eetbare producten bleek dit niet zo te zijn. En die betere reukzin, zorgt ervoor dat het lastiger is om eten te weerstaan.

Om op gewicht te blijven, is het dus niet alleen van belang om op je voeding te letten, maar ook om voldoende te slapen.