zaterdag, 19 oktober 2019

Een rondje sauna

Hoe hoort het nou echt?

Een saunabad is heerlijk voor lichaam en geest. Wil je echt genieten en optimaal gebruikmaken van de sauna? Volg dan onderstaande stappen en haal nog meer uit het rondje sauna.

Stap 1 - Douchen

Nadat je omgekleed bent, ga je nog even naar het toilet. Vervolgens zoek je een warme douche op om je voor te warmen en lekker fris aan het rondje te beginnen. Droog jezelf goed af, want een droge huid kan via transpiratie in de sauna beter afkoelen.

Stap 2 - Warm voetenbad

Zoek als eerste het warme voetenbad op, door de hoge temperatuur van het voetenbad zal je lichaam goed kunnen transpireren in de sauna.

Stap 3 - De sauna

Ga in de saunacabine op de gewenste hoogte zitten/liggen met je lichaam op je handdoek, óók je voeten! Onderin de cabine is het minst warm, bovenin de cabine is het heet. Als je zittend in de cabine wilt genieten van de warmte, ga dan zitten met de voeten op zitniveau. Hoe lang je in de cabine mag blijven, is persoonsgebonden. Maar na 15 minuten is het raadzaam de sauna te verlaten. Vind je het al veel eerder niet prettig meer, ga er dan gewoon uit!. Ook al is dit na 2 minuten. Als je liggend van de saunawarmte geniet, ga dan 2 minuten van tevoren rechtop zitten. Dit voorkomt eventuele duizeligheid wanneer je de saunacabine verlaat.

Stap 4 - Afkoelen

Ga vanuit de saunacabine een frisse neus in de buitenlucht halen. Je longen raken zo de warme lucht snel kwijt. Hierdoor zal je lichaam op een rustige manier beginnen met afkoelen. Mocht je het aandurven, spoel dan even onder een douche het zweet eraf en plons dan het koude dompelbad in. Of spoel met de koudewaterslang beginnend bij je onderbenen rustig de rest van je lijf af. Ook onder de stortemmer ervaar je de sensatie van koud water over de lekker opgewarmde huid. Zijn dit te heftige afkoelmethodes voor je, dan is een verfrissende neveldouche zeker een aanrader! Ook bij de douches met thermostaatkraan kun je goed afkoelen; je kunt de temperatuur langzaam kouder zetten. Het zwembad zorgt voor verdere afkoeling. De poriën in de huid sluiten zich en dit levert een tintelende sensatie op.

Stap 5 - Warm voetenbad

Nadat je lekker bent afgekoeld, zoek je het warme voetenbad weer op om je lichaam weer behaaglijk op te warmen.

Stap 6 - Rusten

Tussen elk saunarondje is het tijd om uit te rusten! Neem hiervoor minstens 20 à 30 minuten de tijd. Lekker voor de open haard met een goed boek of languit in een van de rustruimtes.

Veel drinken

Drink véél (vooral water), maar doe dit pas na je saunaronde! Tijdens een rondje sauna zal je lichaam al snel een halve tot soms wel 1,5 liter vocht met alle mogelijke afvalstoffen kwijtraken. Je lichaam wordt zo lekker van binnenuit schoongespoeld van stofwisselingsresten en achtergebleven stoffen van ziekteprocessen. Door pas vocht tot je te nemen ná het saunarondje, krijg je het optimale effect van het afdrijven van afvalstoffen.

Bron(nen):

  • Rondje Sauna