zaterdag, 29 januari 2022

Dit is het meest gezonde tijdstip om te slapen

De beste tijd is tussen tien en elf uur 's avonds

Waar de ene pas rond middernacht in slaap kan vallen, kruipt de andere het liefst om negen uur al onder de wol. Wat is beter voor je gezondheid? Uit onderzoek blijkt dat wanneer je op een bepaald tijdstip gaat slapen, je minder kans hebt op hart- en vaatziekten.

De Britse Universiteit van Exeter heeft onderzoek gedaan naar het meest gezonde tijdstip om te gaan slapen. Hierbij stond de gezondheid van het hart centraal. Wat blijkt? Als je pas na middernacht je ogen dicht doet, dan heb je een hogere kans op hart- en vaatziekten dan wanneer je eerder naar bed gaat. De kans dat je dit krijgt neemt zelfs met 25 procent toe.

Lig je juist extra vroeg in bed en slaap je al voor tien uur 's avonds? Helaas, volgens het onderzoek neemt ook dan je kans op hart- en vaatziekten toe: met 12 procent. Het blijkt dat het beste tijdstip tussen tien en elf uur is. Dan zou het risico op ziekten aan hart en vaten het laagst zijn.

Ontvang het inspiratiemagazine!

Een juiste aangemeten bed, is het allerbelangrijkste, maar ook enorm moeilijk om exact het juiste te kopen. Want waar moet je beginnen? Wij besparen het voorwerk en laten je kennismaken met de beste oplossingen.

Hartgezondheid

Voor het onderzoek werden ruim 88.000 mensen onderzocht met behulp van meetapparatuur, die slaap- en ontwaaktijd meet. Op basis hiervan werd een verband gezocht tussen het begin van de slaap en het voorkomen van hart- en vaatziekten. Een kanttekening: er is alleen naar deze gegevens gekeken, maar er zijn uiteraard nog veel meer factoren die invloed hebben op je hartgezondheid, zoals voeding, beweging, alcoholgebruik en zelfs erfelijkheid. Tijdens het onderzoek is er niet gekeken naar slaapkwaliteit. Dat is ook belangrijk voor je gezondheid, want met een kwalitatief goede slaap herstelt je lichaam beter dan wanneer je licht en onrustig slaapt.

Zonlicht

Laat of vroeg slapen kan ongezond zijn vanwege het gebrek aan zonlicht. "Als je laat gaat slapen en laat opstaat, mist je lichaam signalen van de natuur, zoals de ochtendzon", zegt professor David Plans, hoofdonderzoeker, tegen De Telegraaf. "Dat licht helpt onze interne klok dagelijks opnieuw in te stellen. Doe je dat niet, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor je cardiovasculaire gezondheid." Er is volgens hem nog meer onderzoek nodig om erachter te komen hoe dit precies werkt.

Bron(nen):
  • Telegraaf