dinsdag, 30 november 2021

Staand werken: wat is de beste houding?

Wissel je houding regelmatig af

Nu het thuiswerken door de coronacrisis meer ingeburgerd is, kiezen steeds meer mensen voor een zit-stabureau. Zo kun je ook af en toe eens staand werken. Wel zo fijn voor de afwisseling én belangrijk voor je gezondheid! Maar net als zitten, kun je dit het beste op een ergonomische manier doen. Met deze vijf punten moet je rekening houden.

1. Let op je houding

Net als met zitten, is het ook belangrijk om tijdens het staan te letten op je houding. Sta rechtop in een actieve houding, met je buik- en bilspieren een beetje aangespannen. Laat je armen langs je lichaam hangen. Zorg ervoor dat je schouders op een natuurlijke manier naar achteren staan. Een ergonomisch zit-stabureau kan hier goed bij ondersteunen.

2. Wissel van houding en bewegingen

Nederlanders zitten al snel te veel op een dag. Als je te lang zit, is dat niet goed, maar te lang staan is dat ook niet. De oplossing is dus simpel: wissel af. Pas ook daar je taken op aan. Voor administratief werk wil je misschien het liefst zitten, maar een belletje kun je best staand of lopend doen. Tijdens je pauze kun je natuurlijk even wandelen. Probeer niet meer dan één uur achter elkaar staand te werken. Zo voorkom je dat je snel moe wordt en op langere termijn rug-, nek- en schouderklachten krijgt.

3. Bouw het langzaam op

Het kan in het begin best even wennen zijn voor je lichaam om ineens meer te staan tijdens het werken. Bouw het daarom langzaam op. Begin bijvoorbeeld met een kwartiertje staan en ga dan weer drie kwartier zitten. Wissel tussendoor staand en zittend werken regelmatig af. Is je lichaam meer gewend geraakt aan het staan? Dan kun je de sta-periodes steeds iets uitbreiden.

4. Trek de juiste schoenen aan

Moet je sportschoenen dragen of kun je ook gewoon met alleen je sokken en sloffen staan? Er is geen pasklaar antwoord. Wel is het in het algemeen fijn als je schoenen aan hebt met een zachte zool die wat meer steun bieden. Maar misschien sta jij toch liever zonder schoenen. Probeer het gewoon uit. Beginnen je voeten pijn te doen als je even staand werkt? Kies dan de volgende dag voor andere (of geen) schoenen. Als je geen schoenen aan hebt, dan kun je eventueel een rubberen mat als ondergrond gebruiken. Dat is niet alleen zachter, maar ook warmer. Twijfel je of blijf je klachten houden, dan is het verstandig om je te laten adviseren door een podoloog of podotherapeut.

5. Rek en strek af en toe

Het is belangrijk om je spieren en gewrichten soepel en in conditie te houden, vooral in combinatie met stress en een kantoorbaan. Dus naast het afwisselen van houdingen en bewegingen gedurende de dag, is het ook goed om af en toe even te rekken en strekken. Dit kun je bijvoorbeeld met deze yoga-oefeningen voor achter je bureau doen. Pluspunt: je voelt je er ook nog eens ontspannender door. Doe de oefeningen bijvoorbeeld drie keer op een dag een paar minuten.

Voordelen staand werken

Nu je weet hoe je moet staan, is het ook fijn om te weten dat staand werken je een hoop voordelen oplevert:

  • Bij staand werken pompt je hart tien keer zoveel bloed rond in je lichaam. Hierdoor blijf je scherper en gaat dus je productiviteit omhoog.
  • Als je zitten en staan met elkaar afwisselt, dan verminder je de kans op rug-, schouder- en nekklachten.
  • Volgens de Britse bewegingsexpert Dr. John Buckley van de Chester University is staand werken dé manier om de kans op obesitas te verminderen.
  • Je verbrandt maar liefst 144 calorieën tijdens drie uren staand werken. (Let op: sta niet meteen drie uur achter elkaar en bouw het rustig op, zoals hierboven beschreven.)