Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 21 augustus 2017

31 dagen plankchallenge

Ga jij de uitdaging aan?

Ken jij de plank? Het is een goede oefening waarmee je bijna je hele lichaam traint. Je zet niet alleen je buik- en rugspieren ermee aan het werk, maar ook je bilspieren, bovenbenen, armen en schouders train je ermee. Best een zware oefening, maar met een beetje oefenen lukt het jou ook om in een maand bijna drie minuten achtereen te planken. Doe mee met onze 31 dagen plankchallenge van 1 tot 31 maart!

Download de infographic zodat je weet hoe lang je elke dag moet planken en laat via ons Facebook-evenement weten dat je meedoet.

Planken kent vele voordelen: je kunt het overal doen, het is niet ingewikkeld, je hebt er niets voor nodig, het helpt tegen blessures én je traint je hele lichaam.

Hoe doe je een plank?

Voor de basisplank ga je eerst op je buik liggen. Plaats je ellebogen onder de schouders en zet je tenen in de vloer. Druk je bovenlichaam omhoog op je onderarmen en til ook je benen van de grond. Vind je het lastig om in een keer je lijf omhoog te brengen, steun dan als tussenstap op je knieën.

Je steunt nu op je onderarmen en tenen en maakt van je lichaam een zo recht mogelijke plank. Je schouders, heupen en voeten vormen een rechte lijn, parallel aan de grond. Je rug mag niet bol of hol zijn. Trek je navel in. Kijk niet naar beneden of recht voor je uit, maar naar de plek tussen je handen.

Hoe simpel dit ook lijkt: het kost flink wat inspanning om je lichaam precies zo recht als een plank te houden. Voor je het weet zakken je billen richting grond of houd je ze juist te veel in de lucht.