Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 23 juni 2017

Drie veelvoorkomende sportproblemen

Zo los je ze op

Sporten kan heel leuk zijn. Maar hoe kom je 's ochtends op gang, voorkom je maag- en darmklachten en zorg je ervoor dat je je niet gaat vervelen? Sportdiëtist Esther Holvast-van der Ven geeft tips tegen deze drie veelvoorkomende 'sportproblemen'.

1. ’s Morgens moeilijk op gang komen

De dag sportief beginnen heeft zo zijn voordelen. Je begint fris en fruitig aan je dag en houdt ’s avonds tijd over. Maar hoe kom je op gang als je eigenlijk geen ochtendmens bent?

"Als je je lichaam aan het werk zet, heeft dit invloed op je stofwisseling. ’s Ochtends sporten is een goede manier om helemaal wakker te worden en je hoofd leeg te maken.

Leg je sportkleding ’s avonds al klaar, dan hoef je daar niet meer over na te denken. Zet je wekker aan de andere kant van de kamer: als je toch opstaat om het ‘alarm’ uit te zetten, ben je al wakker. Drink ’s avonds liever geen alcohol, want zelfs een paar glaasjes voel je de volgende ochtend in je benen. En zoek een sportmaatje zodat je elkaar kunt oppeppen, dan is er geen excuus meer om te smokkelen en niet in actie te komen."

2. Maag- en darmklachten

Tijdens het sporten wil je niet naar de wc hoeven hollen, zeker niet als je buiten loopt te rennen. Helaas hebben veel mensen wel eens last van darmkrampen, misselijkheid of zelfs diarree tijdens het trainen. Hoe voorkom je dat?

"Een veel voorkomende klacht tijdens inspanning kan misselijkheid en/of darmkrampen zijn. Dit kan veroorzaakt worden door op een verkeerd tijdstip te eten maar ook door de verkeerde ‘menukeuzes’ te maken.

Eet daarom maximaal twee uur voor inspanning een (lichtverteerbare) maaltijd zoals brood met mager beleg, pasta met rode saus of rijst met kip en een magere saus. Vooral vet- en eiwitrijke producten blijven lang in de maag achter en kunnen veel klachten geven tijdens het sporten. Dus een groot stuk vlees of gebakken aardappelen is niet verstandig.

Ook is het belangrijk om tijdens inspanning geen high energy dranken te drinken. Doordat deze dranken behoorlijk geconcentreerd zijn, kan dat ook misselijkheid en diarree tot gevolg hebben. Vooral bij hardlopen komt dit nogal eens voor."

3. Routine en verveling

Je begint vol goede moed met een nieuwe sport, maar na een paar weken ben je er eigenlijk op uitgekeken. Herkenbaar? Hoe zorg je ervoor dat bewegen leuk blijft?

"Na een tijdje wordt het sporten routine. Maar dan moet je wel even doorzetten. Zoek in elk geval een sport of activiteit die bij je past, stel haalbare doelen en bouw alles rustig op. Maar blijf jezelf wel uitdagen, dat kan je helpen het vol te houden.

Vraag eventueel om een schema bij een sportcentrum of zoek een personal trainer. Ook kan samen sporten helpen je te motiveren en het sporten leuker maken. En spreek een doel af met jezelf. Als je het twee maanden goed hebt volgehouden dan trakteer je jezelf op dat leuke jurkje of die mooie tas.

Bewegen is belangrijk, bijvoorbeeld om spierweefsel aan te maken en energie te krijgen. Kies vooral iets wat je leuk vindt, dan hou je het vol!"

estherholvastEsther Holvast-van der Ven is (sport)diëtist en werkt nu 20 jaar voor Yakult Nederland. Ze studeerde Voeding en Diëtetiek in Amsterdam en rondde daarnaast de post-HBO Sportdiëtetiek af. Esther geeft elke zaterdag en zondag haar lifestyle tips in het tv-programma YaYoga op Net5. Zelf gaf Esther jarenlang aerobic-les en doet nu in weer en wind boot camp en aerobics.

YaYoga Festival

In het tv-programma YaYoga laat Yoga-expert Steffi de Pous je op een originele en leuke manier zien hoe je yoga op ieder moment van de dag én overal kunt doen. Thuis, op je werk, in de auto, in de trein, achter je winkelwagen, op reis of waar dan ook. Ze leert je veel verschillende yogahoudingen en elke aflevering heeft een verrassend thema. Het programma is voor iedereen een aanrader, zowel voor beginners als voor ervaren yoghi’s.  En er is zelfs meer dan yoga want sportdiëtist Esther Holvast geeft iedere keer handige tips over voeding en lifestyle. Er zijn maar liefst 20 afleveringen om naar uit te kijken! 

Doe live mee en kom op 15 november 2014 naar het YaYoga Festival in Spa Sport Hotel ZUIVER in Amsterdam! Het YaYoga Festival is een bijzonder verwen-event voor body en mind en een must als je geïnteresseerd bent in yoga en een gezonde levensstijl.

Op het uitgebreide programma staan workshops voor beginnende en ervaren yogabeoefenaars waarin yogavormen als Hatha Yoga, Vinyassa Flow, Power Yoga en Yin Yoga worden aangeboden. De yoga-workshops worden gegeven door onder andere Afke Reijenga, Moena de Jong en Catherine Tol. De yogalessen worden in de middag afgewisseld met workshops mindfulness en meditatie en hot yoga. Tussen de lessen en workshops door wordt er heerlijk & gezond eten geserveerd.

Er zijn gezondheidsprofessionals aanwezig met praktische tips over bewegen, voeding en huidverzorging en topmerken presenteren hun nieuwste lifestyleproducten. Deze complete dag wordt afgesloten in de luxe spa. Hier kun je tot laat in de avond lekker ontspannen en genieten van verschillende opgietingen. Na afloop ontvang je ook een goedgevulde goodiebag. Een entreekaart kost € 98,50 en is inclusief workshops, gebruik yogamateriaal, drankjes & lunch, advies gezondheidsprofessionals en toegang tot de luxe spa. Bestel direct kaarten bij Zuiver in Amsterdam.

Reactie toevoegen