vrijdag, 6 december 2019

Meer energie in 10 minuten

Snel uit je dip

Zit je te gapen na de lunch? Vallen je ogen om vier uur al bijna dicht? Kom snel uit je dip met deze praktische tips voor meer energie. Ze kosten je hooguit 10 minuten.

Als je moe bent, is de wandeling naar de koffie- of snoepautomaat snel gemaakt. Cafeïne en suiker peppen je even op. Dit effect is echter tijdelijk, na een tijdje voel je je alleen maar nog slaperiger dan voor de chocoladereep of cappuccino. Heb je nog uren energie nodig? De onderstaande middeltjes helpen je wel een stuk fitter de dag door.

1. Ontbijt met vezels en eiwit

Lees je dit tijdens je vieruursdip dan heb je weinig meer aan deze tip, maar alvast voor morgen: ontbijt! Het is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een voedzaam ontbijt geeft je energie en houdt je wakker en alert. Mensen die dagelijks ontbijten, voelen zich minder moe en gestrest dan mensen die de dag beginnen met alleen een kop koffie. Eet iets met lekker veel vezels en eiwitten, dan zit je lang vol en blijft je energieniveau op peil.

2. Doe de omlaagkijkende hond

Yoga lijkt allerlei gezondheidsvoordelen te hebben. Door je te concentreren op je ademhaling, krijg je meer energie. Ook helpt het tegen stress, een van de oorzaken van vermoeidheid. Je hoeft echt niet meteen je benen in je nek te leggen. Probeer eens deze yogaoefening tegen kantoorstress in je lunchpauze, je ontspant er op zijn minst van.

3. Zet je favoriete muziek aan

Zingen onder de douche is niet voor niets zo fijn. Zingen maakt vrolijk en vermindert stress. Dus zet je favoriete muziek aan en zing ongegeneerd mee. Zit je op je werk en wil je een beetje een goede band met de collega’s behouden, dan kun je beter even wachten tot je in je auto zit.

4. Neem een glas water

Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te functioneren. Met ademen, transpireren en toiletbezoekjes raak je constant vocht kwijt. Vul je dat niet aan, dan raak je uitgedroogd. Van een klein watertekort kun je je al behoorlijk vermoeid voelen. Je hebt dagelijks ongeveer 1,5 liter vocht nodig. Of je genoeg binnenkrijgt is te zien aan je urine: is je plas licht of felgeel van kleur, dan zit je goed. Donkergele urine wijst op uitdroging.

5. Eet meer noten

Neem een handje noten als tussendoortje. Amandelen, walnoten, cashewnoten of een mix van noten die jij lekker vindt. Noten zijn een goede bron van vezels, eiwit, B-vitamines en gezonde vetten. Deze voedingsstoffen zijn onmisbaar voor een energiek lichaam.

6. Snuffel aan sinaasappel

Van de geur van munt, sinaasappel, kaneel of eucalyptus knappen sommige mensen op. Test eens wat voor jou werkt. Snuffel aan een kaneelstokje, schil een sinaasappel of zet een pot geurige verse muntthee.

7. Neem de trap

Beweging is een natuurlijke energiebooster. Zodra je in beweging komt, gaat er zuurstofrijk bloed door je lichaam stromen naar je hart, spieren en hersenen. Regelmatig even van je stoel komen, al is het maar voor tien minuutjes, helpt dan ook tegen vermoeidheid. Grijp elke gelegenheid aan om je benen te strekken: wandel rond tijdens het plegen van een telefoontje, stuur geen mail maar loop naar een collega toe en neem altijd de trap in plaats van de lift.

8. Zit in de zon

Als je op een zonnige dag naar buiten gaat, merk je vaak al gauw wat voor positieve invloed zonlicht heeft op je humeur en hoe fit je je voelt. Een paar minuten in de buitenlucht verbetert niet alleen je stemming, maar ook je geheugen en je vermogen om nieuwe informatie op te nemen. Het kan zelfs je zelfvertrouwen vergroten. Moet je echt binnen blijven, schuif dan je luxaflex of gordijnen aan de kant en pik zo veel mogelijk zonnestralen op.

9. Eet een hapje

Je hele lijf, maar zeker je hersenen, functioneren niet zonder brandstof. Je brein heeft glucose nodig om zo goed mogelijk te kunnen werken. Zakt je bloedglucosespiegel, dan ben je minder scherp. Eet dus op tijd iets, bij voorkeur een snack waarin zowel eiwit als langzame koolhydraten zitten.

10. Omring je met vrolijke vrienden

Het klinkt misschien gek, maar emoties zijn besmettelijk. Is je omgeving continu negatief en chagrijnig, dan vreet dat energie. In de buurt van opgewekte mensen, word jij vanzelf ook positiever en energieker. Blijf uit de buurt van energiezuigers en omring je liever met vrolijke vrienden die dezelfde doelen en interesses hebben als jij.

Bron(nen):

  • WebMD