zaterdag, 15 augustus 2020

Paaldansen als work-out

Polefitness

Bij paaldansen denk je al gauw aan halfnaakte danseressen en striptenten. Tegenwoordig tref je echter ook in menig sportschool een danspaal aan. Wie daar gekleed en al omheen zwiert, doet aan polefitness. Vaak doe je ook oefeningen naast de paal. Zo krijg je een complete work-out.

Waar andere fitnessvormen zich vaak richten op bepaalde spiergroepen, speelt bij polefitness de coördinatie tussen de verschillende spieren een grote rol. Daarbij worden technieken uit het traditionele paaldansen gecombineerd met gogo-aerobics, gogodansen in aerobicsstijl.

Een heuse sport

Het dansen aan en om een paal is een combinatie van cardio en krachttraining. Verder moeten je bewegingen er uiteraard sierlijk, vloeiend en gestroomlijnd uitziet. Een goede spierbeheersing speelt daarbij een belangrijke rol. En dat is iets wat de nodige oefening vergt.

De bewegingen die je moet uitvoeren en de beheersing die je daarbij nodig hebt, vragen flink wat van je lichaam. Denk dan ook niet te licht over polefitness. Het is niet voor niks een heuse sport, compleet met wereldkampioenschappen.

Zeker in het begin zul je de dag na een intensieve training flink last hebben van spierpijn. Wie dit weet te overwinnen, wordt op den duur beloond met extra kracht, flexibiliteit, ritmegevoel en uithoudingsvermogen.

Zwieren in groepsverband

Als je wilt leren paaldansen, kun je het beste naar een sportschool gaan. Steeds meer sportcentra hebben een cursus polefitness op het programma staan.

Meestal wordt er getraind in kleine groepjes, onder begeleiding van een ervaren paaldanseres. Mannen zul je er niet zo snel aantreffen, want polefitness is (nog) een echte vrouwensport.

Na een goede warming-up krijg je les in de basistechnieken van het paaldansen. Sociaal contact speelt tijdens de training een grote rol. Je medecursisten helpen je en moedigen je aan.

Omdat iedereen toekijkt als jij rond de paal zwiert, is enig lef mooi meegenomen. Een beetje lenigheid kan trouwens ook geen kwaad, maar een echt slangenmens hoef je niet te zijn.

Thuis aan de paal

Vind je het zo leuk dat je het ook thuis wilt doen? Dat kan. Op het internet kun je je eigen paal bestellen. Vanaf ongeveer 250 euro heb je een mobiele paal in huis die je tussen de vloer en het plafond vast kunt zetten.

Voor wie wat meer te besteden heeft, zijn er verplaatsbare exemplaren waarbij de paal vastzit in een klein podiumpje. Beide types zijn simpel te plaatsen en leverbaar in diverse lengtes en voor verschillend vloer- en plafondmateriaal.

Ook goede instructies zijn bij polefitness van groot belang. Er zijn verschillende dvd's die je helpen de technieken van het paaldansen onder de knie te krijgen. En wat hoort er nog meer bij polefitness? Muziek natuurlijk! Bij voorkeur een lekkere en stevige beat, die je een extra boost geeft.