vrijdag, 27 mei 2022

Win een Fitbit Sense smartwatch t.w.v. € 249,95!

7 redenen waarom een smartwatch goed voor je gezondheid is

Als er iets duidelijk is geworden in de coronatijd, is het wel hoe belangrijk het is om lichamelijk en geestelijk fit te zijn. Een smartwatch is een makkelijk hulpmiddel om je gezondheid te monitoren en je te motiveren meer te bewegen. Maar Fitbit Sense doet meer. Veel meer. En wij mogen zo'n geavanceerde smartwatch ter waarde van € 249,95 weggeven.

Smartwatches zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Niet alleen omdat het een makkelijke manier is om te bellen, berichtjes te versturen en bekijken en te betalen, maar ook omdat je letterlijk de vinger aan de pols van je gezondheid houdt. Want zo'n horloge geeft prima inzichten in hoe je ervoor staat en wat je nog zou kunnen doen om je gezondheid verder te verbeteren. Bovendien helpt het je ongezonde patronen te vinden en te doorbreken. Zeven redenen waarom zo'n smartwatch goed voor je gezondheid is en waarom je hem wil winnen.

1. Je komt makkelijker aan de beweegnorm

Het is een van de meeste bekende en basale functies van een smartwatch: de stappenteller. Toch is het een van de makkelijkste manieren om te voldoen aan de Nederlandse norm gezond bewegen en zo actief aan je gezondheid te werken. De meest gehanteerde norm voor volwassen mensen is 150 minuten matige tot intensieve inspanning per week. Dat is bijvoorbeeld vijf dagen per week 30 minuten flink doorstappen. Mensen die voldoen aan deze norm zijn ook gemeten met een stappenteller en het blijkt dat je ongeveer 10.000 dagelijkse stappen nodig hebt om de norm te halen. Dat is een globale richtlijn, want de ene mens neemt grotere stappen dan de andere. Kinderen zouden minimaal 60 minuten per dag moeten bewegen. Vertaald naar stappen kom je dan op zo’n 14.000 uit. Voor ouderen ligt de norm juist lager, op 7.000 stappen, omdat zij langzamer lopen en minder stappen per minuut maken. Het mooie van zo'n stappenteller: je wordt je bewust van hoeveel - of hoe weinig - je beweegt op een dag. Staat de teller aan het einde van de dag op 7000, dan ben je toch geneigd om nog even een rondje extra te doen na het avondeten.

Die prachtige Fitbit Sense die we verloten telt niet alleen je stappen, hij helpt je gedurende de dag actief te blijven door bij te houden wanneer je stilstaat en je eraan te herinneren dat je moet bewegen. Tien minuten vóór het verstrijken van een uur voel je een trilling en verschijnt er een melding op het scherm als je nog niet voldoende bewogen hebt. Zo word je actief getriggerd om regelmatig even op te staan. De Sense is bovendien uitgerust met een ingebouwde GPS. Zo kun je na het sporten en wandelen de route achteraf bekijken, zonder dat je je telefoon hoeft mee te nemen. En het horloge geeft inzicht in je tempo, het aantal calorieën dat je verbruikt, impact op de dag en een vergelijking met je vorige wandelingen.

2. Oog voor je hart(ritme)

Of je nu in de sportschool staat, een rondje hardloopt of gewoon aan de wandel bent: de hartslagmeter in je smartwatch zorgt ervoor dat je niet overdrijft. Je kunt met je hartslagmeting goed zien hoe intensief activiteiten zijn en in welke zone je aan het trainen bent. Op basis hiervan kan je de trainingen aanpassen en zo voor een betere sportprestatie gaan.

Ook Fitbit Sense heeft natuurlijk een hartslagmeter. Sterker nog: de Sense personaliseert je hartslagzones met behulp van je hartslagreserve: dit is het verschil tussen je maximale hartslag en je hartslag in rust. De smartwatch stuurt je een melding wanneer je een hartslagzone bereikt. In de Fitbit-app kun je niet alleen je algehele cardiovasculaire conditie bekijken, maar ook zien hoe je het doet in vergelijking met leeftijdsgenoten.

Maar Fitbit Sense kan méér. Hij kan namelijk een hartfilmpje (ECG) maken. Het hartfilmpje kan bijvoorbeeld mogelijke ritmestoornissen oppikken. Een onregelmatige hartslag is niet goed en kan tot gezondheidsproblemen leiden. Het filmpje is te exporteren naar een PDF, die je met je huisarts kunt delen. Een ECG van een smartwatch is natuurlijk geen officiële ECG, maar de meeste huisartsen zullen zo'n waarschuwing van je Fitbit wel degelijk serieus zullen nemen. Ze zullen echter (nog) niet vertrouwen op de klinische betrouwbaarheid, en je doorverwijzen naar een cardioloog.

3. Het is een sportcoach om je pols

Een ander voordeel van een smartwatch is dat hij je motiveert je oefeningen beter te doen. Omdat het horloge de data van je oefeningen trackt, kun je je vorderingen goed bijhouden en je sportdoelen aanpassen/ophogen waar nodig. Fietsen, hardlopen, zwemmen: je smartwatch houdt al je prestaties bij. Bij de meeste smartwatches is koppelen met externe apps, zoals Strava en Runkeeper ook mogelijk.

De smartwatch Fitbit Sense die we weggeven - inclusief zes maanden Fitbit Premium - biedt al het bovenstaande én helpt je je dagelijkse beweegroutine te beheren en de routine te vinden die het beste bij je past. Dat doet hij onder meer met de dagelijkse herstelscore in Fitbit Premium. Elke ochtend ontvang je een score op basis van je activiteit, hartslagvariabiliteit (HRV) en recente slaap. Zo kun je zien of je lichaam klaar is om te sporten of dat je het die dag beter rustig aan kunt doen. In de Fitbit app staan begeleide krachttrainingen en workouts van gecertificeerde trainers en populaire merken zoals Daily Burn, barre3, obé en high energy workouts van Les Mills. En om voldoende rust te pakken om prikkels te verwerken, vind je er ook fijne (wandel)meditaties.

Fitbit Sense kijkt overigens niet alleen naar stappen, maar liever naar een minimum van 150 'minuten in actieve zones'. Dat sluit aan op het Nederlandse advies dat volwassenen minimaal vijf keer per week een half uur per dag matig tot intensief moeten bewegen. Het zijn minuten waarbij je iets onderneemt waarbij je hartslag hoger is dan normaal. Fitbit kiest op basis van je profiel een aantal hartslagzones, beginnend bij vetverbranding, en daarna cardio en piek. Voor activiteit in de hogere hartslagzones tellen je minuten dubbel. Met Fitbit Sense zie je direct hoeveel minuten je in hogere hartslagzones bezig bent geweest, per dag, en gemiddeld per week en maand.

4. Een smartwatch helpt je beter slapen


Wie niet goed slaapt, merkt dat aan zijn gezondheid. Omdat je smartwatch je slaappatroon analyseert, kun je precies zien waar je aan kunt werken om je nachtrust te verbeteren. De meeste smartwatches meten de slaapduur en de slaapkwaliteit. Zo zal je zien dat je na het drinken van alcohol of koffie minder diep slaapt.En misschien heeft intensief sporten in de avond ook wel effect op je slaap. Dit inzicht kan je helpen beter te slapen.

Ook houdt Fitbit Sense automatisch basisstatistieken bij over je slaap, waaronder de tijd die je slaapt, de slaapfases (de smartwatch volgt tijdens je slaap de veranderingen in je hartslag, die fluctueert wanneer je wisselt tussen lichte slaap, diepe slaap en REM-slaap) en je slaapscore (de kwaliteit van je slaap). Ook kun je een slaapdoel instellen en een schema met een bed- en wektijd. De slimme wekkerfunctie zorgt ervoor dat je tijdens een lichte slaapfase wakker wordt gemaakt, zodat je makkelijker je bed uit kunt komen. In de app zie je iedere ochtend de statistieken van de nacht ervoor, waardoor je beter begrijpt waarom je je wel of niet uitgerust voelt.  

5. Inzicht in je eetpatroon

Bij de meeste smartwatches kun je ook ingeven wat je gegeten en gedronken hebt en zelfs een voedingsschema maken. Dit helpt je bij het bereiken en vasthouden van je streefgewicht. Zo zie je in een oogopslag of je alle benodigde vitamines en mineralen hebt binnengekregen en hoeveel calorieën je eet en of je die dag voldoende water hebt gedronken.

De database met voedingsmiddelen die Fitbit aanbiedt is niet specifiek voor de Nederlandse markt. Hij werkt prima, maar wil je barcodes scannen om te registreren wat je gegeten hebt, dan werken andere apps beter. Fitbit Sense werkt gelukkig met de meeste voedingsapps op een slimme manier samen. Dat betekent dat de voedingsapp de calorieën die je verbrandt door extra dagelijkse beweging ook apart weergeeft. Daarmee kun je redelijk precies bijhouden of je door een extra inspanning nog iets extra's kan eten zonder over je dagelijkse caloriedoel heen te gaan. Fitbit Sense is niet alleen prima te koppelen aan de officiële Fitbit weegschaal, maar ook andere slimme weegschalen hebben vaak een app die compatibel is met Fitbit.

6. Helpt je herinneren aan medicijnen

Omdat een smartwatch ook je agenda-herinneringen op het schermt toont, kun je 'm ook prima gebruiken om jezelf eraan te herinneren wanneer je eventuele medicijnen moet innemen.

7. Een uitgebreid gezondheidsrapport met Fitbit Premium

Download een overzicht van je Fitbit statistieken en ga goed voorbereid in gesprek met je zorgverlener aan de hand van een pdf-rapport van de afgelopen maand. Naast deze gedetailleerde momentopname bevat je persoonlijke gezondheidsrapport ook jaarlijkse trends van je activiteit, slaap, hartslag, gewicht en menstruatiecyclus.

Extra handigheidjes

Al met al worden smartwatches dus een steeds handigere gezondheidshulp. En Fitbit is niet voor niets al jaren een van de populairste wearable-fabrikanten. Want Fitbit Sense is de meest uitgebreide Fitbit smartwatch, die alle bovengenoemde dingen kan, maar ook nog een aantal extra handigheidjes heeft:

Hij meet je stress


Eén van de belangrijkste en interessantste toevoegingen aan Fibit Sense is de EDA-scan. De EDA-sensor meet de reactie van je lichaam op stress aan de hand van veranderingen in de zweetklieren op je handpalm. Iedere ochtend krijg je een stressbeheersingsscore in de Fitbit App, zodat je kunt zien of je mentaal klaar bent voor een nieuwe uitdaging, of dat je rust nodig hebt en moet opladen. De score wordt samengesteld uit drie onderdelen: je reactievermogen, je dagelijkse inspanning en je slaappatronen. Met Premium krijg je toegang tot meditatie- en mindfulness-sessies van merken en experts, zoals Ten Percent Happier en Mindful Method van Deepak Chopra, om je te helpen je stress te beheersen.

Hij leest je temperatuur

Fitbit Sense heeft ook een huidtemperatuursensor toe om veranderingen te detecteren die mogelijk een teken zijn van koorts, ziekte of de start van een nieuwe menstruatiecyclus. Als je Fitbit Sense ook in de nacht draagt, worden ook tijdens het slapen huidtemperatuurmetingen verricht. Zo zie je de huidtemperatuurvariatie in de loop van de tijd.

Hij meet je zuurstofgehalte

Fitbit Sense is ook uitgerust met een SpO2-sensor. Deze meet de hoeveelheid zuurstof in je bloed. Je kunt de SpO2 waarde volgen in de app, niet als een percentage, maar als een grafiek bij je slaapgegevens. Zolang die groen blijft is er niets aan de hand, wanneer die rood wordt dan kan dit betekenen dat je ademhaling tijdens je slaap wordt verstoord. Fitbit raadt dan aan een arts te raadplegen.

De Sense helpt je dus om zowel je fysieke als mentale gezondheid bij te houden en te verbeteren. Hij is waterdicht tot 50 meter en je hoeft hem - afhankelijk van hoe je hem gebruikt - maar een keer in de zes dagen op te laden.

Kans maken?

Wil jij kans maken op deze ideale smartwatch? Laat dan hieronder je gegevens achter. Meedoen kan tot 15 juni 2022 en de winnaar krijgt persoonlijk bericht. Meer informatie over Fitbit Sense vind je hier.