woensdag, 1 april 2020

Buikpijn door stress

Een knoop in je maag door de spanning

Buikpijn kan veel oorzaken hebben. Verkeerde voeding, galstenen of het prikkelbare darm syndroom bijvoorbeeld. Maar ook stress kan maag- en darmklachten geven. Door een overvloed aan stresshormonen raken je buik en darmen dan totaal van slag.

Een belangrijke presentatie? Dikke kans dat de spanning je een knoop in je maag bezorgt. De spierspanning en aanmaak van stresshormonen resulteren dan in buik- en darmklachten. Dat gebeurt niet alleen bij werkstress, maar ook bij stress voor een belangrijke wedstrijd, zorgen om familie of vrienden en bijvoorbeeld spanning vanwege een prille verliefdheid. Allemaal stressfactoren die op je buik kunnen overslaan. Dat heet ook wel 'buikspanning'; een vaag zeurend of pijnlijk gevoel in de buik dat je ademhaling bemoeilijkt en je eetlust negatief beïnvloedt.

Wat gebeurt er in je buik bij stress?

Als je in een stressvolle situatie terecht komt,  maakt je lijf zich gereed voor actie en gaat adrenaline aanmaken. Je bloeddruk stijgt, je hartslag verhoogt, je ademhaling versnelt, je spieren spannen zich aan en je spijsvertering gaat op een laag pitje. Het lichaam ziet stress namelijk als een ‘nu komt het erop aan moment’ en zet alles in op overleven. De verbranding van voedsel dat in de maag zit, is dan even niet belangrijk. Houdt de stress langer aan, dan begint je lijf met het aanmaken van stresshormoon cortisol. Een teveel daaraan heeft onmiddellijk invloed op je maag en darmen.

Maag en darmklachten die kunnen optreden bij stress:

  • Diarree
  • Darmkrampen
  • Maagpijn
  • Maagzuur
  • Misselijkheid
  • Obstipatie
  • Onregelmatige ontlasting
  • Opgeblazen gevoel
  • Winderigheid
  • Zeurende, vage buikpijn

Wanneer naar de dokter?

Als een vage, zeurende buikpijn langer dan twee weken aanhoudt, zonder andere symptomen, dan kun je beter even naar de huisarts gaan. Ga ook altijd naar de dokter als de buikpijn gepaard gaat met klachten als bloed of slijm in de ontlasting of wanneer je naast buikpijn ook een aanhoudende koorts hebt. 

Weet je zeker dat de buikpijn door stress ontstaat dan zijn er zelf ook enkele dingen die je kunt doen.

Tips tegen buikpijn door stress

  • Leg een warme kruik op je buik. Warmte helpt de spieren ontspannen, waardoor de pijn vermindert.
  • Doe ontspanningsoefeningen. Dat maakt je hoofd leeg en doet de aanmaak van cortisol - en daarmee je buikpijn – verminderen.
  • Probeer uit te zoeken waar de stress vandaan komt, bijvoorbeeld door een stressdagboek bij te houden. Langdurige stress kan leiden tot een burn-out, dus het is belangrijk de oorzaak aan te pakken.
  • Probeer iedere dag te bewegen. Beweging leidt af en zorgt bovendien dat je lichaam minder stresshormonen aanmaakt en juist meer gelukshormonen, de zogeheten endorfines.
  • Een (natuurlijk) zelfzorgmiddel kan de buikklachten verlichten.