zaterdag, 19 oktober 2019

Last van je darmen tijdens het afvallen

Tips voor een goede darmwerking

Heb je tijdens het afvallen last van je buik en darmen en moeite met naar de wc gaan? Dit wordt meestal veroorzaakt door de plotselinge overgang van een ongezond (veel vet en/of suiker) eetpatroon naar een gezond eetpatroon met veel groente, fruit en vezels. Hier is je lichaam niet aan gewend en daar kan het heftig op reageren.

Voor een goede darmwerking zijn een aantal factoren erg belangrijk: vezels, vocht en beweging. Als deze factoren in balans zijn, heb je een goede, regelmatige en zachte ontlasting.

Vezels

Vezels zijn heel belangrijk voor een goede darmwerking. Als je hier te weinig van binnenkrijgt, kunnen je darmen niet goed functioneren. De vezels zorgen ervoor dat de massa in je darmen soepel blijft.

Ook zorgen vezels voor een groter volume in je darmen. Hierdoor zijn je darmen meer in beweging, waardoor je stoelgang beter verloopt. Belangrijke producten om dagelijks te nemen: volkorenproducten, groente en fruit.

Vocht

Als je veel vezels eet, is het belangrijk dat je daarnaast voldoende drinkt. Doe je dit namelijk niet, dan kunnen alle vezels zich ophopen in je darmen en juist voor nog meer klachten zorgen. Drink daarom minimaal 1,5 liter vocht op een dag.

Beweging

Door veel te bewegen, stimuleer je je darmen om in beweging te blijven en aan het werk te gaan. Beweeg je te weinig, dan gaan je darmen ook langzamer bewegen en daardoor kun je verstopt raken.

Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Wandelen of hardlopen kan heel goed helpen om je darmen op gang te brengen.

Andere tips

Last van je darmen door een veranderd (gezonder) eetpatroon gaat vanzelf weer over. Als je er op let dat je voldoende drinkt en beweegt, kun je de klachten wel verminderen. Maar zijn er nog andere tips?

  • Je hoort vaak dat het drinken van een glas lauw water op de nuchtere maag of het eten van 3 kiwi's op de nuchtere maag obstipatie kan verhelpen. Dit zou je eens kunnen uitproberen.
  • Eet met regelmaat en sla vooral het ontbijt niet over. Het ontbijt zorgt er namelijk voor dat je darmen na een lange nacht weer aan het werk gaan.
  • Ga bij aandrang direct naar het toilet.
  • Gebruik als je echt klachten hebt extra vezels in de vorm van bijvoorbeeld zemelen of lijnzaad.

Heb je nou echt heel veel last van je darmen, dan kan het soms helpen om probiotica te gebruiken. Houden je klachten aan en klopt je voeding en de hoeveelheid beweging wel? Ga dan eens langs de huisarts.