donderdag, 12 december 2019

Wat is voedingsvezel?

Eindelijk eensgezindheid

Een groep experts van de FAO, de Food and Argricultural Organisation van de Verenigde Naties, is recent eindelijk tot een overeenstemming gekomen over wat we mogen verstaan onder voedingsvezel. Eindelijk eensgezindheid.

Cru gesteld kwamen volgens de ene wetenschapper alleen taaie structuren als tarwezemelen in aanmerking voor de benaming van voedingsvezel. Terwijl voor de andere wetenschapper elke wat moeilijker verterende structuur in de voeding die naam mocht dragen.

Helder voedingsadvies

Uiteraard werkte die onduidelijkheid niet in het voordeel van helder voedingsadvies voor de bevolking. Bovendien liet het voedselfabrikanten toe allerhande niet onderbouwde gezondheidsclaims te maken. Met de nieuwe overeenstemming lijkt daar nu eindelijk een einde aan te komen.

Voedingsvezels zijn een onmisbaar element voor een goede gezondheid. Ze zouden de spijsvertering en stoelgang stimuleren, de bloeddruk verlagen, de spiegels van het slechte LDL-cholesterol doen dalen en de piekreacties van het lichaam op de opname van suiker en complexe koolhydraten uitvlakken.

De meeste studies die zulke voordelen vaststelden, keken naar het aandeel van fruit, groente en volle granen in het dieet. Ze verwijzen dus naar de complexe koolhydraten van de celwanden van plantaardig voedsel die deel uitmaken van een gevarieerde, evenwichtige voeding.

Verteerbaarheid

Tot daar geen probleem. Maar dat was er wel in verband met de verteerbaarheid. Verteerbaarheid is een moeilijk te omschrijven begrip en al even moeilijk te meten, zeker bij mensen.

Overeengekomen is dat alles wat in de dunne darm verteert, niet als voedingsvezel in aanmerking komt. Voedingsvezel hoort dus min of meer ongeschonden te zijn tot in de dikke darm, om daar ten prooi te vallen aan de fauna die er leeft.

Opname voedingsvezels

Het advies voor een goede opname van voedingsvezel blijft nog steeds vrij eenvoudig: wie voldoende fruit, groente en volle graanproducten eet, hoeft zich over de opname van voldoende voedingsvezels geen zorgen te maken.

Bron(nen):

  • Bodytalk