vrijdag, 23 oktober 2020

Stoppen met roken: 10 tips

Hoe houd je je goede voornemens vol?

Rookte je op Oudejaarsavond je allerlaatste sigaret? Dan begin je het nieuwe jaar een stuk gezonder! Om je goede voornemen vol te houden, zetten we de beste tips voor je op een rij.

1. Weet waarom je stopt

Dus je wilt stoppen met roken, maar waarom precies? "Omdat het slecht voor me is", is niet genoeg. Om gemotiveerd te blijven, moet je een goede, persoonlijke reden hebben voor het stoppen. Misschien wil je je omgeving beschermen tegen de gevaren van meeroken? Of is longkanker een schrikbeeld? Wil je je fitter voelen? Kies een reden die zo sterk is dat hij je ervan weerhoudt een sigaret op te steken.

2. Stop niet ‘cold turkey’

De meeste mensen die stoppen zonder medicatie of therapie grijpen al weer snel naar de sigaretten. Er zijn allerlei hulpmiddelen, zoals nicotinevervangers en medicatie, maak er gebruik van.

3. Doe het niet alleen

Vertel iedereen dat je gestopt bent, zodat je vrienden, familie en collega’s je door moeilijke momenten kunnen slepen.

4. Ontspan

Voor veel mensen is roken een hulpmiddel bij stress. Ze denken dat ze ontspannen van een sigaret. Nu je niet meer rookt, heb je iets anders nodig om je stress kwijt te raken. Neem een massage, luister naar ontspannende muziek. Probeer stressvolle situaties even te vermijden.

5. Vermijd alcohol

Bij sommige activiteiten stak je misschien altijd een sigaret op. Bijvoorbeeld bij je kop koffie of bij een drankje. Doorbreek deze gewoontes door een tijdje geen alcohol te drinken en vervang koffie voorlopig door thee. Rook je altijd na het eten, poets dan je tanden na de maaltijd of kauw op kauwgom.

6. Poets je huis

Als je eenmaal gestopt bent, wil je niets meer tegenkomen wat je herinnert aan je oude verslaving. Gooi alle asbakken een aanstekers het huis uit. Was alles waar die typische rookgeur nog in hangt, zoals je kleding, gordijnen en vloerkleden.

7. Doe een nieuwe poging

Het is heel normaal om last te hebben van een terugval. De meeste rokers proberen een paar keer te stoppen voordat het voorgoed lukt. Bedenk wat je terugval veroorzaakte: een bepaalde emotie of omstandigheden? Gebruik deze kennis bij je nieuwe stoppoging.

8. Beweeg

Lichaamsbeweging kan het hunkeren naar nicotine en ontwenningsverschijnselen verminderen. Trek je sportschoenen aan of stap op de fiets in plaats van naar een sigaret te grijpen. Zo verbrand je meteen de pondjes die er misschien aagekomen zijn sinds je gestopt bent met roken.

9. Eet fruit

Stoppen met roken en tegelijkertijd op dieet gaan vraagt wel erg veel van je wilskracht. Focus je liever op gezond eten, zoals veel fruit en groenten. Uit onderzoek van Duke University is gebleken dat sigaretten daardoor minder lekker gaan smaken.

10. Beloon jezelf

Naast de voordelen voor je gezondheid, spaar je ook heel wat geld uit nu je gestopt bent! Stop het geld dat je voorheen spendeerde aan sigaretten in een spaarpot en koop wat leuks voor jezelf van je uitgespaarde bedrag.

Bron(nen):
  • WebMD