maandag, 23 september 2019

Moe op reis: tot 8 keer meer kans op ongeluk

Mensen die na een slapeloze nacht aan de vakantiereis beginnen, lopen net zoveel kans op een ongeluk als automobilisten die met een flinke slok op achter het stuur kruipen. Daardoor is de kans op een ongeval met letsel veel groter dan voor mensen die uitgerust aan een autorit beginnen. Dat meldt Veilig Verkeer Nederland.

Eén slapeloze nacht staat gelijk aan de invloed van 0.9-1.0 promille alcohol in je bloed. Dat is twee keer de wettelijke limiet voor ervaren bestuurders en ruim vijf keer de wettelijke limiet voor beginnende bestuurders, zo waarschuwt Veilig Verkeer Nederland. Als vermoeide bestuurder zijn je handelingen minder accuraat. Je reageert trager op prikkels en hebt meer moeite met behouden van de koers. Ook maken slaperige bestuurders minder gebruik van de spiegels. Hierdoor ontstaat een gebrek aan overzicht. Met grote gevolgen: Vermoeide bestuurders hebben drie tot acht meer kans op een verkeersongeval met letsel. Vakantiegangers die met de auto vertrekken voor een lange reis kunnen er dus beter voor zorgen goed uitgerust op pad te gaan.

Onderschat rol vermoeidheid niet

Bij het ontstaan van verkeersongevallen mag de rol van vermoeidheid bij bestuurders niet worden onderschat. Vermoeidheidsongevallen zijn niet alleen een kwestie van te lang achtereen doorrijden: ook slecht of te kort slapen, stress, of tijd van de dag kunnen vermoeidheid veroorzaken. Volgens een conservatieve schatting, gebaseerd op buitenlandse studies, is in 10 procent tot 15 procent van de ernstige verkeersongevallen sprake van vermoeidheid. Ongeveer 25 procent van zowel beroepschauffeurs als particuliere bestuurders zeggen ooit wel eens achter het stuur in slaap gevallen te zijn; ongeveer de helft geeft aan wel eens zeer vermoeid achter het stuur te hebben gezeten of bijna in slaap te zijn gevallen.

Neem een powernap

"Als het aankomt op het voorkomen van vermoeidheid tijdens het rijden wordt vaak dezelfde fout gemaakt. We kiezen sneller voor het onderdrukken van de symptomen, dan het bestrijden van de oorzaak. We zetten een raampje open voor frisse lucht, draaien de radio harder of vinden ons heil bij koffie en energiedrankjes", aldus VVN a.i. directeur Alphons Knuppel. "De enige werkende optie is om de auto aan de kant te zetten voor een korte slaappauze. Dat kost hooguit een kwartier, de optimale lengte voor een powernap. Bij langer slapen kom je in een diepere slaap terecht waardoor je juist moe en duf wakker wordt. Wil je toch door blijven rijden, maak de reis dan met meerdere bestuurders. Dan kun je elkaar afwisselen."

Bron(nen):

  • Veilig Verkeer Nederland