Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 september 2016

Waarom je steeds zo moe bent

14 oorzaken van vermoeidheid

Heb je moeite met uit bed komen, kun je de dag pas aan na een sterke bak koffie of houd je overdag maar niet op met geeuwen? Als je iets tegen je vermoeidheid wilt doen, is het belangrijk om te weten waarom je zo moe bent. Veertien oorzaken van vermoeidheid en een aantal oplossingen.

1. Te weinig slaap

Het klinkt als een open deur, maar misschien slaap je wel gewoon te weinig. Dat je elke nacht minstens acht uur onder zeil moet zijn, is een fabeltje. Iedereen heeft een andere slaapbehoefte: de een is na zes uur al uitgerust, de ander kan wel negen uur slaap gebruiken. Die acht uur gaat op voor ongeveer tweederde van de mensen. Slaap je minder dan je nodig hebt, dan merk je dat overdag. Je voelt je moe en krijgt moeite om je te concentreren.

Zet slapen eens wat hoger op je prioriteitenlijstje. Ga op een vast tijdstip naar bed en ga er ook op een vast tijdstip weer uit. Verban laptops, telefoons en de televisie uit je slaapkamer, want in een donkere ruimte slaap je beter.

2. Slaapapneu

Sommige mensen menen dat ze voldoende slapen, maar zijn ’s nachts vaker wakker dan ze denken omdat ze apneu hebben. Bij slaapapneu stokt je adem telkens even, waardoor je automatisch ontwaakt. Na zo'n onderbreking dommel je meteen weer in, dus meestal merk je er niets van. Het resultaat: je denkt dat je acht uur volmaakt, maar bent eigenlijk de halve nacht wakker. Daardoor ben je overdag heel moe en slaperig.

Afvallen en stoppen met roken kunnen helpen. Drink een uur of twee voor het naar bed gaan geen alcohol meer. Slaap- en kalmeringsmiddelen verergeren apneu, dus laat deze links liggen. Bij ernstige slaapapneu kan een neusmasker (CPAP) of antisnurkbeugel uitkomst bieden.

3. Te weinig brandstof

Je lichaam heeft voldoende brandstof nodig om goed te kunnen functioneren. Eet je te weinig of krijg je onvoldoende voedingsstoffen binnen, dan word je er niet fitter op. Een gezond voedingspatroon is dus belangrijk. Sla je ontbijt niet over, eet voldoende eiwitten en koolhydraten en neem gezonde tussendoortjes om je energie op peil te houden.

4. Bloedarmoede

In rode bloedcellen zit hemoglobine. Dit heb je nodig om zuurstof door je lichaam te vervoeren. Zitten er te weinig rode bloedcellen in je bloed of werken ze niet goed, dan spreken we van bloedarmoede. Omdat er minder zuurstof vervoerd wordt, kun je klachten krijgen als vermoeidheid, je slap voelen en duizeligheid. 

IJzergebrek is een bekende oorzaak van bloedarmoede, maar er zijn er veel meer. Bijvoorbeeld bloedverlies, aandoeningen die de aanmaak van rode bloedcellen tegenwerken en een verhoogde afbraak van rode bloedcellen. De behandeling van bloedarmoede is dan ook afhankelijk van de oorzaak.

5. Depressie

Depressie is niet alleen een psychische aandoening, het draagt ook bij aan allerlei lichamelijke problemen. Vermoeidheid, hoofdpijn en een verminderde eetlust horen daar bijvoorbeeld bij. Voel je je een paar weken lang somber en vermoeid, dan kamp je misschien met een depressie.

Soms waaien depressieve klachten vanzelf over. Blijf je er last van houden, dan is psychologische hulp, medicatie of een combinatie van beide de volgende stap.

6. Trage schildklier

Je schildklier regelt je stofwisseling door hormonen aan te maken. Werkt hij te traag en produceert hij dus te weinig hormonen, dan heet dat hypothyreoïdie. Een trage schildklier zorgt ervoor dat je snel moe bent en je sloom voelt. Ook kun je het koud hebben en aankomen. Bloedonderzoek kan uitwijzen of je een trage schildklier hebt. Medicijnen kunnen het tekort aan schildklierhormonen aanvullen.

7. Cafeïne

Een kopje koffie houd je wakker en alert, maar van een overdosis cafeïne worden sommige koffieleuten juist moe. Stop niet ineens met koffiedrinken, want dan krijg je ontwenningsverschijnselen. Bouw je cafeïne-inname af door langzamerhand je koffie-, thee-, chocola- en colagebruik te minderen.

8. Urineweginfectie

Als je een keer een urineweginfectie gehad hebt, herken je de symptomen meteen. Je moet vaak plassen en dat gaat gepaard met een branderig gevoel. Toch kondigt een urineweginfectie zich niet altijd zo duidelijk aan. Soms is vermoeidheid het enige verschijnsel. Een urinetest toont aan of je een urineweginfectie hebt. Voor zo'n ontsteking krijg je antibiotica.

9. Diabetes

Diabetici hebben een te hoog bloedsuikergehalte in hun bloed. De suikers worden niet in de cellen omgezet in energie, maar blijven in het bloed zitten. Hierdoor komt je lichaam zonder energie te zitten. Een andere leefstijl, zoals een dieet en meer bewegen, kan helpen bij diabetes type 2. Heb je diabetes type 1, dan moet je insuline spuiten.

10. Uitdroging

Vermoeidheid kan ook een teken zijn dat je bent uitgedroogd. Je lichaam heeft voldoende vocht nodig om goed te werken en jezelf af te koelen. Wacht niet tot je dorst krijgt, maar drink de hele dag door. Zo’n 1,5 liter per dag drinken is voldoende.

11. Hartproblemen

Voel je je tijdens je dagelijks bezigheden snel moe, dan kan dat erop wijzen dat je hart niet goed werkt. Gaan dingen die je voorheen nog gemakkelijk kon ineens moeizaam, dan is het verstandig om langs de huisarts te gaan.

12. Onregelmatig werk

Werk je op onregelmatige tijden of draai je nachtdiensten, dan verstoor je je biologische klok. Terwijl je moet werken ben je moe, maar als je overdag je slaap moet inhalen, lukt dat niet.

Probeer je slaapkamer zo donker mogelijk te maken als je moet uitrusten. In een verduisterde, stille en koele ruimte val je makkelijker in slaap. Ook supplementen met melatonine kunnen helpen.

13. Voedselallergie

Er zijn artsen die denken dat voedselallergieën je slaperig maken. Mocht je net na het eten een dipje krijgen, dan heb je misschien een milde vorm van voedselintolerantie. Probeer telkens één voedingsmiddel weg te laten om erachter te komen welk product je moe maakt. Een arts kan ook testen of je ergens allergisch voor bent.

14. Chronische vermoeidheid

Ben je zo moe dat het je dagelijks leven belemmert en duurt dat al langer dan een half jaar, dan kan er meer aan de hand zijn. Het chronisch vermoeidheidssyndroom en fibromyalgie hebben meer kenmerken, maar een daarvan is aanhoudende, onverklaarbare vermoeidheid.

Bron(nen):

  • WebMD

Reactie toevoegen

132 Comments

Door arnoud (niet gecontroleerd) op za, 09/24/2016 - 10:28

Ik heb gehoord dat vermoeidheid ook veroorzaakt kan worden door een schimmel in je teennagels. Wat is het nut van dit soort artikelen en alle comments daarop? De oorzaak van vage vermoeidheidsklachten vind je echt niet op internet.

Door Lidwien Jansen (niet gecontroleerd) op wo, 09/14/2016 - 14:18

Moe zijn kan ook een vorm zijn van ontstekingen.
Heel veel mensen hebben baat bij Soul van RAIN: koudgeperste zaden in een zakje. puur natuur, en heel erg krachtig. Zaden zijn 20-30 keer krachtiger dan alles wat er uit voortkomt. Logisch..
Probeer eens een doosje. Niet goed, geld terug. Bestellen zonder risico op rain.bennis.com

Door Laura Vink (niet gecontroleerd) op zo, 09/11/2016 - 00:33

Ik ben al een hele lange tijd elke dag moe. De enige tijd dat ik een beetje energie heb en dan ook goed productief bezig kan zijn is rond 10 uur. Ik ben 23 jaar en mantelzorger, en ik denk dat ik van de stress en grote verantwoordelijkheid telkens zo moe blijf. Ook word ik s nachts vaak wakker. Mijn situatie kan helaas niet veranderd worden maar zou er iets zijn waardoor ik ondanks mijn situatie toch energiek blijf en dat mijn lijf het beter aan kan? (ik sport 4x per week, eet gezond en ik neem ook goede supplementen)

Door Albert (niet gecontroleerd) op zo, 08/07/2016 - 16:36

Slaap snachts heel onrustig en vaak wakker. Op de dag snel moe. De huisarts gaf advies bloedonderzoek te laten doen.

Door madelenne (niet gecontroleerd) op vr, 08/05/2016 - 12:58

Hoi Sami, als je nog geen vast ritme hebt om die aan te houden dus om 22.00 uiterlijk slapen en 07.00 opstaan is maar een voorbeeld. Dus een vast slaap ritme. En begreep dat je hoofdpijn hebt , eet je veel chocolade ?

Door Harrie Crijns (niet gecontroleerd) op zo, 07/31/2016 - 19:27

Het advies on genoeg koolhydraten te eten is beslist verouderd. Eet zo weinig mogelijk koolhydraten en als het moet dan volkoren brood en rijst. Laat je D3 en B12 controleren!

Door Erna (niet gecontroleerd) op di, 07/05/2016 - 08:26

Beste Louis, psychologische hulp zoeken vind ik een goede. Het lijkt mij dat je een rouwproces meemaakt. Een psycholoog kan je helpen bij het acceptatieproces.De vermoeidheid gaat dan waarschijnlijk over. Wat je zelf het beste kunt doen is veel structuur in je leven aanbrengen. Iedere dag op een bepaald tijdstip opstaan, werken of een wandeling maken, proberen iets leuks voor jezelf te vinden, ook al lijkt dat op dit moment moeilijk én op vaste tijdstippen eten, ook al is het maar een beetje. Veel sterkte!

Door cassie (niet gecontroleerd) op za, 07/02/2016 - 12:16

Ik voel me duizelig , ik ben 14 jaar en soms ga ik laat naar bed, dan zit ik op mijn laptop nog filmpjes te kijken enz. maximaal ga ik dan om 2 a 3 slapen. (meestal is dat in het weekend) en nu ben ik dus extra vroeg gaan slapen maar het helpt niet met mijn vermoeid heid.. heb ook keelpijn en het lijkt net of ik zweef ofz iets voel me zelf niet som heb ik zelfs het idee of het nou nep of echt is? ik word hier echt depressief van.

Door Hans (niet gecontroleerd) op wo, 06/29/2016 - 19:58

Ik word altijd dood moe van de kinderen .

Door Sascha (niet gecontroleerd) op do, 06/23/2016 - 10:41

Beste Louis, Ik raad je aan om 5htp supplementen te kopen bij de tuinen :)
Je kan er lekker van slapen en het werkt bij depressies.
Wel is het zo dat je deze supplementen maar 4 weken achter elkaar mag slikken daarna moet je een stopmaand inlassen. Ik raad je aan om 's morgens en 's avonds 1 supplement te slikken.

Groetjes, Sascha