Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 22 juli 2017

Feiten & fabels over energie

Voel je fit en vitaal!

Het hebben van voldoende energie is belangrijk om je fit en vitaal te voelen. Maar er doen nogal wat fabels over 'energie' de ronde. De belangrijkste feiten en fabels op een rij.

Energie hebben is hetzelfde als 'niet moe zijn'

Fabel.Je hebt energie nodig voor je dagelijkse bezigheden. Ben je te moe om die uit te voeren, dan is er inderdaad een gebrek aan energie. Maar je hebt óók energie nodig om je hartspier in beweging te zetten, te ademen, voedsel te verteren, de hersenen te laten functioneren… Een gebrek aan energie kan zich dan ook op tal van manieren uiten. En met voldoende energie voel je je niet alleen fit, maar ook gezond, alert en vrolijk.

Energie heb je nu eenmaal of niet

Fabel. Er zijn weliswaar verschillen in energieniveau tussen mensen onderling, maar je kunt je eigen energieniveau wel degelijk hoog houden. De belangrijkste maatregelen:

- Gezond eten zodat je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Sommige voedingsstoffen worden omgezet in energie, andere ondersteunen de energieproductie.
- Voldoende slapen, want daarmee herstel je van lichamelijke en geestelijke inspanning.
- Voldoende bewegen, want daarmee verbeter je de bloedsomloop en de conditie van hart en longen; heel belangrijk voor de energieproductie.
- Ontspannen, want stress is een energievreter.
- Genieten! Daardoor worden hormoonachtige stoffen aangemaakt die ook energie geven.

Jonge mensen hebben veel energie

Feit. Het verouderingsproces, dat zo rond het dertigste levensjaar begint, maakt dat het lichaam steeds een beetje minder goed gaat functioneren. Het opnemen van voedingsstoffen uit de voeding, het pompen van het hart, het stromen van het bloed, het omzetten van voedingsstoffen in energie… met de jaren gaat alles een beetje minder effectief. Gelukkig kun je die energie-afname tot een minimum beperken door jezelf in goede conditie te houden.

Lachen geeft energie

Feit. Lachen vermindert het niveau van stresshormonen die energie kosten en vermeerdert hormonen die juist energie geven. Verder traint een goede lachbui het middenrif en zet zelfs de schouderspieren aan het werk, met ontspanning als resultaat. Het is een prima training voor je hart. En lachen leidt af van negatieve emoties, die je energieniveau verlagen.

Sporten kost alleen maar energie

Fabel. Op de korte termijn kost bewegen inderdaad energie, maar als je regelmatig beweegt word je steeds energieker. Deskundigen bevelen dagelijks 30 minuten bewegen aan, waarbij je je redelijk inspant. Daarmee leert het hart krachtiger pompen en verbetert de bloedsomloop: de voedingsstoffen die belangrijk zijn voor je energie worden beter vervoerd door het lichaam. De longcapaciteit wordt groter en het lichaam neemt meer zuurstof op. En zuurstof is weer nodig bij het omzetten van voedingsstoffen in energie.

Bewegen maakt bovendien stressbestendiger, belangrijk want stress is een energievreter. En tenslotte: door te bewegen blijf je makkelijker op gewicht. Iemand met een gezond gewicht heeft meer energie dan iemand met overgewicht.

Sommige voedingsstoffen geven meer energie, andere minder

Feit.Voedingsstoffen die je bloedsuiker snel verhogen, zoals cafeïne en suiker, geven direct energie om daarna juist een energiedip te veroorzaken. Die snelle oppeppers zijn dus slecht voor je energie. Sommige vitamines en mineralen daarentegen zijn juist goed voor je energie. IJzer bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat er zuurstof naar de cellen wordt vervoerd voor de productie van energie. B-vitaminen en chroom zorgen dat koolhydraten beter worden omgezet in energie. En bepaalde stoffen in de ginsengwortel verbeteren de bloeddoorstroming, zodat de stoffen die het lichaam nodig heeft voor de energieproductie effectiever worden vervoerd.

Je hebt geen voedingssupplement nodig voor veel energie

Feit en fabel. Als je iedere dag zo gezond eet dat je altijd alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt, heb je geen voedingssupplement nodig. Maar soms schiet dat 'elke dag gezond eten' erbij in, vooral als je een druk en actief leven leidt. Dan is het wel degelijk zinnig een voedingssupplement te gebruiken om er zeker van te zijn dat jouw lichaam alle benodigde vitaminen, mineralen en sporenelementen binnenkrijgt.

Bron(nen):

Reactie toevoegen