Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 17 augustus 2017

Gaan vitamines en mineralen in groenten verloren door roosteren?

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: Gaan vitaminen en mineralen in groente verloren door roosteren?

Groenten roosteren in de oven of op een grillpan is lekker én eenvoudig. Met veel soorten groente kun je dit doen, denk aan tomaten, courgettes, paprika's en bleekselderij. Maar hoe zit het met de vitamines en mineralen?

Mineralen zijn stabiel bij verhitting en gaan dus niet verloren bij het roosteren van groenten. Vitamines gaan echter wel snel verloren door bereiding en verhitting. Hoe langer ze verhit worden, hoe meer vitamines verloren gaan. Al zullen ze nooit helemaal verdwijnen. Om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, is het verstandig om af te wisselen. Ook met groente. Eet dus naast gegrilde groente, ook regelmatig gekookte en rauwe groente.

Bewaaradvies

Daarnaast adviseert het Voedingscentrum, om vitamines te behouden, groenten te bewaren op een koele, donkere plaats of in de vriezer. Ook gesneden groente moet je niet te lang bewaren, want anders wordt vooral vitamine C en foliumzuur afgebroken.

Heb jij een goede vraag? Stuur ons een mail.

Bron(nen):