maandag, 29 november 2021

Helpen vitamines tegen haaruitval?

Haaruitval kan vele oorzaken hebben

Elke keer als je in het doucheputje kijkt, schrik je van de hoeveelheid haren die daar achterblijven. En ook in je haarborstel zitten veel meer haren dan je lief is. Er zijn veel voedingssupplementen te koop die beloven dat dat ze goed zijn voor je haren. Maar helpen ze ook tegen haaruitval?

Haaruitval kan heel veel oorzaken hebben. Het gebeurt bijvoorbeeld bij grote hormonale veranderingen, zoals na een bevalling of in de overgang. Het komt voor bij ziekte (bijvoorbeeld van de schildklier), na een operatie, bij langdurige stress, bij ondergewicht of als bijwerking van medicijnen. Als je je zorgen maakt over haaruitval, is het altijd zinnig om dit te bespreken met de huisarts.

Vitaminetekort?

Veel mensen denken dat haaruitval kan ontstaan door een tekort aan vitamines of andere voedingsstoffen. Fabrikanten spelen hier handig op in, door supplementen, shampoos of serums aan te bieden voor gezonder haar. Er is inderdaad een aantal voedingsstoffen die belangrijk zijn voor gezond haar. Dat zijn het vitamine biotine (vitamine B8) en de mineralen zink, seleen of koper. Voor deze voedingsstoffen is volgens de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) voldoende onderbouwing dat ze belangrijk zijn voor de haren. Voor deze voedingsstoffen mogen fabrikanten daarom een gezondheidsclaim op het etiket vermelden. Dit is bijvoorbeeld ‘Draagt bij tot de instandhouding van normaal haar’, of ‘Draagt bij aan normale haargroei’, of ‘Is goed voor je haren’. Er is geen gezondheidsclaim goedgekeurd over haaruitval. Opvallend is dat de EFSA geen claim toestaat voor ijzer en gezond haar. Terwijl op de websites van thuisarts.nl en huidziekten.nl wel wordt gezegd dat haaruitval ook veel voorkomt bij mensen met een ijzertekort.

Wel of niet een supplement?

Is het nou slim om een supplement te gebruiken bij haaruitval? Allereerst moet je mogelijke andere oorzaken dan voeding uitsluiten, zoals ziekte of hormoonveranderingen. Eventueel kun je je bloed laten checken op tekorten. En daarna moet je bij jezelf te rade gaan. Heb je de afgelopen periode ongezonder gegeten dan anders? Volg je een streng afslankdieet, heb je ondergewicht, ben je anders gaan eten? Zorg dan in de eerste plaats dat je voeding gezond en compleet wordt, en vraag eventueel hulp aan een diëtist om te beoordelen of je voeding volwaardig is. Daarnaast kun je dan tijdelijk een supplement gebruiken. Neem een multivitamine met mineralen met een dosering die niet boven de 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid uitgaat. In de meeste gevallen zal dat echt voldoende zijn. Het is namelijk niet zo dat haren drie keer zo snel groeien als je drie keer zoveel vitamines slikt. Overigens hebben shampoos met extra vitamines totaal geen zin. Vitamines worden niet via de hoofdhuid opgenomen.

En dan: geduld

Is de eventuele medische oorzaak voor het haaruitval aangepakt, ben je gezonder gaan eten en slik je een supplement? Dan is het een kwestie van geduld. De groei van haren verloopt in fasen en pas bij de groei van de nieuwe haren merk je of de aanpak aanslaat. Het duurt soms wel enkele maanden voordat je het verschil ziet.

Waar zit het in?

Biotine

Vooral in eieren, lever, melk, noten en pinda’s

Zink

In vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren

Seleen

In vis en in paranoten. In kleinere hoeveelheden ook in vlees, volkoren graanproducten en zuivelproducten

Koper

groente, fruit, vlees, graanproducten, en chocolade