vrijdag, 4 december 2020

Moet ik dagelijks vitamine D nemen?

Als je 66 jaar bent, is het dan verstandig om dagelijks een voedingssupplement vitamine D in te nemen? En zo ja, welke kan ik dan het beste nemen?
Gerrie

Suzan Tuinier, voedingsdeskundige

Vitamine D is een belangrijke vitamine en heeft tal van functies in het lichaam. Zo zorgt vitamine D voor sterke botten en spieren. Vitamine D haal je voor het grootste deel uit zonlicht (2/3 deel) de rest haal je uit voeding. Met name vette vis (zalm, haring en makreel) is rijk aan vitamine D. Aan halvarine en margarine wordt het toegevoegd en eieren bevatten een kleine hoeveelheid vitamine D.

Vrouwen boven de 50 jaar hebben meer vitamine D nodig dan de hoeveelheid die ze uit voeding en zonlicht halen. Daarom is het officiële advies om extra te nemen: 10 microgram vitamine D. Supplementen met vitamine D zijn volop verkrijgbaar. Het maakt niet uit of je kiest voor tabletjes, capsules of druppels. Boven de 70 jaar hebben mannen en vrouwen 20 microgram extra vitamine D per dag nodig.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Suzan Tuinier is voedingsdeskundige en coördinator van het Vitamine Informatie Bureau. Ze heeft ervaring als voedingsvoorlichter en onderzoeker. Je kunt bij Suzan terecht met vragen over vitamines en mineralen.