Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 juni 2017

Ouder worden: wat wel en niet eten

Wat heb je nodig en wat kun je beter vermijden?

Als je wat ouder wordt, kunnen sommige etenswaren ongemak opleveren. Harde groente- en fruitsoorten en taai vlees kauw je niet meer zo makkelijk weg. En wist je dat je niet alleen moet oppassen met zout en alcohol, maar ook met grapefruits? Tien voedingsmiddelen die je beter niet of juist wel kunt eten als je een dagje ouder wordt.

1. Grapefruit

Voedingsmiddelen kunnen de werking van geneesmiddelen beïnvloeden. In grapefruit(sap) zitten bijvoorbeeld stoffen die de afbraak van medicatie vertragen, waardoor je te veel van het medicijn in je bloed kunt krijgen. Andere citrusvruchten, zoals sinaasappelen, veroorzaken dit probleem niet. Als je antidepressiva, antibiotica, slaap- of rustgevende middelen of geneesmiddelen tegen een hoge bloeddruk gebruikt, kun je grapefruits en hun sap beter laten staan.

2. Rauwe groenten

Als je gevoelige tanden hebt, tanden mist of gaatjes hebt, kun je harde, rauwe groenten beter vermijden. De vezels en vitamines uit groenten heb je natuurlijk wel nodig, dus kook groenten totdat ze wat zachter zijn. Of gebruik gepureerde groente in soepen en stoofpotjes. Je kunt ook groente uit blik proberen.

3. Bonen

Sommige mensen vermijden bonen, vanwege het gas en de buikpijn die ze kunnen veroorzaken. Heb je bonen uit je voedingspatroon verbannen, dan moet je dat misschien nog eens heroverwegen. Ze zijn een goede bron van vezels, eiwitten en ijzer en bevatten weinig vet. De truc is om niet meteen elke dag bonen op tafel te zetten, maar ze in kleine hoeveelheden toe te voegen aan je maaltijden.

4. Alcohol

Gematigd alcohol drinken heeft gunstige effecten op de gezondheid, maar naarmate je ouder wordt, kan je lichaam anders op drank reageren. Ook als je gewend bent om altijd een glas wijn te nemen bij het eten. Alcohol verstoort de slaap en verhoogt de bloeddruk. Bovendien kan het de werking van medicijnen beïnvloeden.

5. Zuivel

Als je ouder wordt, kun je meer moeite krijgen met het verteren van zuivelproducten. Veel mensen kunnen wel zonder klachten kleine hoeveelheden zuivel eten en drinken. Sommige producten geven minder problemen dan andere. Magere yoghurt- en kaassoorten zijn een goede keuze en je zou ook eens lactosevrije varianten kunnen proberen.

6. Cafeïne

Cafeïne geeft niet bij iedereen problemen, maar sommige mensen voelen zich angstig of opgejaagd na een paar koppen koffie. Het kan je hartslag verhogen en slaapproblemen veroorzaken. Wil je je koffiegebruik wat minderen, doe dat dan geleidelijk. In een keer stoppen met koffiedrinken kan tot hoofdpijn en misselijkheid leiden. Vervang koffie door water, kruidenthee of cafeïnevrije koffie.

7. Vlees

Sommige van de gezondste vleessoorten, zoals magere biefstuk, zijn het lastigst te kauwen. Een hamburger eet makkelijker weg, maar is een stuk vetter. Eet bij voorkeur mager gehakt, met maximaal 10 procent vet. Een andere gezonde bron van eiwitten die makkelijk te kauwen is, is vis.

8. Zout

Te veel zout kan de bloeddruk verhogen en het risico op hart- en vaatziekten vergroten. De grote boosdoener is niet het zout dat je zelf aan je eten toevoegt, maar vooral kant-en-klare maaltijden, snacks, soepen en sauzen waar fabrikanten veel zout in gestopt hebben. Lees etiketten dan ook zorgvuldig. Het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 6 gram zout per dag te eten.

9. Koolsoorten

Vermijd je koolsoorten omdat ze gasvorming in de darmen stimuleren? Koolsoorten, zoals broccoli, bloemkool, paksoi en Chinese kool, bevatten wel veel gezonds. Ze zijn rijk aan vitamine C, bèta-caroteen, vezels, calcium, ijzer en foliumzuur. Er zijn onderzoeken die aantonen dat ze kanker kunnen voorkomen. Probeer koolsoorten dus wel op het menu te zetten, maar in kleine porties. Er genoeg water bij drinken kan ook helpen.

10. Fruit

Vers fruit bevat een overvloed aan vitaminen, vezels en andere belangrijke voedingsstoffen. Elke dag een appeltje eten valt niet mee als je moeite hebt met kauwen. Probeer fruit uit blik waar geen suiker aan is toegevoegd of kies voor zachtere vruchten, zoals bessen, bananen of meloenen. Je kunt je favoriete fruit ook verwerken tot een smoothie.

Bron(nen):

  • WebMD