zondag, 20 oktober 2019

5 redenen om vaker peulvruchten te eten

Diëtist Mary Stottelaar geeft tips en lekkere recepten

I love it! Peulvruchten zet ik heel graag meerdere keren per week op het menu. Je kunt er heel veel lekkere kanten mee op, en de borden gaan schoon leeg als ik chili con carne of linzensoep maak.

Als we het over peulvruchten hebben, gaat het over bonen (zoals bruine, witte en ­kidney), linzen en kikkererwten. Níét onder de peulvruchten vallen groenten zoals peultjes (heel verwarrende naam dus), sperziebonen en doperwten. De naam peulvruchten wordt namelijk gereserveerd voor peulen die je kunt drogen en lang bewaren en waarvan je de vrucht kunt eten.

Met die peulvruchten zijn heerlijke maaltijden te maken. Meteen als ik dit opschrijf realiseer ik me dat lang niet iedereen in Nederland er zo over denkt. Dat blijkt namelijk uit de cijfers. Een groot onderzoek naar wat Nederlanders eten – de voedselconsumptiepeiling – laat zien dat we gemiddeld slechts 5 gram peulvruchten per dag eten. Dat is 35 gram per week. Gemiddeld zetten we maar 1 keer per 3 weken een peulvruchtenmaaltijd op tafel. 35 gram… dat is niks! Helemaal niet als je bedenkt dat er sinds een paar jaar zelfs een officiële aanbeveling is voor peulvruchten. Die komt neer op ongeveer 200 gram per week. Wat een verschil hè?

Waaraan ligt het toch dat we peulvruchten zo weinig eten? Ik ben ervan overtuigd dat dit komt doordat de meeste mensen niet weten hoe ze bonen en linzen lekker kunnen ­verwerken in een maaltijd. Want eerlijk is eerlijk: gewoon een blikje opentrekken, opwarmen en opeten, nee, daar word ik ook niet warm van. Maar ga je met peulvruchten­recepten aan de slag, dan zul je zien dat ze echt iets toevoegen aan je kook­repertoire. Mooie bijkomstigheid: peulvruchten vullen ook lekker. Dat komt door de unieke combinatie van eiwitten en vezels. En ze zijn relatief goedkoop. Is de bodem van de portemonnee aan het einde van de maand in zicht? Een peulvruchtensoep met restjes groenten uit de koelkast is een prima, smakelijke, goed vullende en goedkope maaltijd.

5 redenen om vaker peulvruchten te eten

  1. Ze zijn goedkoop. Sowieso als je ze in blik of uit de diepvries koopt, maar ­helemaal als je ze zelf weekt en kookt.
  2. Ze zijn lekker. Er zijn heel veel ­bijzondere recepten mee te bereiden. Laat je inspireren.
  3. Ze zijn gezond. Peulvruchten bevatten veel goede voedingsstoffen zoals eiwitten, vezels, vitamines en mineralen.
  4. Ze worden aanbevolen. De Gezondheidsraad adviseert wekelijks peulvruchten op het menu te zetten.
  5. Ze zijn goed voor het milieu. Ze ­kunnen in Nederland worden geteeld, zijn makkelijk te telen en er zijn nauwelijks ­bestrijdingsmiddelen nodig.

5 keer een lekkere combinatie

  • Witte bonen & komkommer, stukjes tomaat, sjalot en peterselie;
  • Linzen & spinazie, ­tomaatpartjes en rode ui;
  • Kikkererwten & gegrilde ­courgette, ­gegrilde paprika en basilicum;
  • Zwarte bonen & mais, avocado en ­koriander;
  • Sojaboontjes & geblancheerde peultjes, rucola en bosui.

Recepten

Bron(nen):