Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Zin en onzin van voedingssupplementen

Waarom we slikken?

Veel mensen slikken vitaminepillen, poeders en bruistabletten. Een extra stoot vitamines is toch gezond? En baat het niet, dan schaadt het zeker niet. Toch?

Er is geen enkel bewijs dat voedingssupplementen nodig of nuttig zijn, ondanks de groeiende trend om vitaminesupplementen te promoten voor alles en nog wat. Van een gewone verkoudheid tot de preventie en/of de behandeling van hart- en vaatziekten of kanker.

Goede aanvulling

In sommige omstandigheden kunnen bepaalde supplementen wel zinvol zijn. Bijvoorbeeld als je tot de 'risicogroepen' behoort of als je wat langer ongezond eet. Een laaggedoseerd supplement is dan een goede aanvulling.

Ernstige vitaminetekorten komen in ons land nauwelijks voor. Toch slikken veel mensen regelmatig een vitaminesupplement, zoals extra vitamine C, omdat dit een verkoudheid of griep zou kunnen voorkomen. Voorkomen kun je een verkoudheid of griep niet, maar elke dag extra vitamine C slikken kan er wel voor zorgen dat je er snel weer bovenop bent.

Het is sowieso beter vitamines binnen te krijgen via een supplement, dan helemaal geen vitamines. Maar het is niet volwaardig. Gezond voedsel bevat naast vitamines namelijk nog vele andere belangrijke stoffen, die niet in een vitaminesupplement zitten.

Bovengrens opgesteld

Veel mensen hebben het idee 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Bij beperkt gebruik van vitaminesupplementen is dat inderdaad zo. Maar het is niet gezond om veel vitaminesupplementen te slikken. Van een aantal vitamines is er een veilige bovengrens opgesteld. Dit is de maximale hoeveelheid die je per dag van deze vitamine mag binnenkrijgen.

Voor de overige vitamines hanteert het Vitamine Informatie Bureau een vuistregel van maximaal vijf maal de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Boven de veilige bovengrens bestaan er gezondheidsrisico’s en dan gaat de stelling 'baat het niet, dan schaadt het niet' niet op.

Schadelijke gevolgen

Vooral bij vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) kan vrij makkelijk een vitamineoverschot ontstaan. Te veel vitamine D kan leiden tot nierschade en een te grote hoeveelheid vitamine A kan de lever beschadigen. Wateroplosbare vitamines (B en C) leiden minder makkelijk tot vergiftiging, omdat overschotten via de urine het lichaam verlaten.

Toch kunnen grote hoeveelheden synthetische vitamine C (meer dan 2000 mg per dag) zorgen voor bijwerkingen als misselijkheid, braken, hoofdpijn en huiduitslag. Ook kunnen vitaminesupplementen de werking van medicijnen nadelig beïnvloeden. Overleg dus altijd eerst met je arts als je medicijnen gebruikt en vitaminesupplementen wilt slikken.

Reactie toevoegen

6 Comments

Door Samantha (niet gecontroleerd) op vr, 06/30/2017 - 19:48

Dat denk jij misschien ons fruit en groente in nederland is vaak bespoten met allerlei chemische stoffen die landen die jij op noemt dat is pas echt fruit hier in west europese landen weten ze niet eens meer wat echt fruit is en hoe het smaak vandaar dat veel mensen in west europese ook kanker krijgen die chemische producten die wij eten maken ons juist ziek maar dat weten heel veel mensen hier niet;)

Door geert wilders (niet gecontroleerd) op ma, 04/03/2017 - 09:31

De risicogroepen, dat zijn er veel. o.a. IBD(inflammatoir), CVS(vermoeidheidssyndroom), PDS(prikkelbare darm), coeliaki(gluten) slechte voedselopname, diaree, dieet, colectomie(dikke darm verwijderd) herstel na operatie, en vele , vele ouderdomskwalen, enz

Door Saar (niet gecontroleerd) op za, 12/24/2016 - 16:18

T fruit wat uit zuid Europese landen komt, is zeker van slechtere kwaliteit als uit ons eigen land , landen als Italië / Spanje maar ook Egypte etc hebben veel minder strengere regels met bv pesticide etc

Door kimberley pex (niet gecontroleerd) op ma, 09/12/2016 - 12:40

De risicogroepen, dat zijn er veel. o.a. IBD(inflammatoir), CVS(vermoeidheidssyndroom), PDS(prikkelbare darm), coeliaki(gluten) slechte voedselopname, diaree, dieet, colectomie(dikke darm verwijderd) herstel na operatie, en vele , vele ouderdomskwalen, enz

Door Janneke (niet gecontroleerd) op vr, 12/18/2015 - 23:50

@Jan denk dat dat ook wel klopt. De bodem is best wel uitgeput, bevat weinig humus. Op kunstmatige bodem in de kassen krijgen de groentes ook te weinig voedingsstoffen. Zelf kan ik niet tegen regulier geteelde komkommers, dan krijg ik lichtelijk hartkloppingen.

Door Jan Kwikkel (niet gecontroleerd) op vr, 12/18/2015 - 17:40

Toch eens reageren. Ik lees, "Gezond voedsel bevat naast vitamines namelijk nog vele andere belangrijke stoffen, die niet in een vitaminesupplement zitten." Bestaat er eigenlijk nog gezond voedsel? 'Ja' met een 'maar'. Ik ben er van overtuigd dat de groenten en fruit in zuid europa beter is betreft de voedingswaarde die er in zit. Mijn mening is dat wat hier in dit land (Nederland) verkocht wordt van een trieste kwaliteit is. Ik merk dat "we" (BV Nederland) veel te naïef zijn betreft dit gegeven, 'goede kwaliteit groenten en fruit".

Leest u het onderstaande. Bron: 1996 farmaceutisch bedrijf Geigy, Levenmiddelen laboratorium Karlsruhe / Santorium Obertal.

http://www.uitdaging.net/artikel/art_fulltime.html

http://www.foodlog.nl/images/uploads/Voedingswaarden_Geigy.pdf