Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 17 augustus 2017

Gezond frituren, kan dat?

Zo hou je het zo gezond mogelijk

Een lekker frietje of kroketje, op zichzelf niets mis mee. Maar hoe kun je dit soort snacks zo gezond mogelijk bereiden?

Een eenvoudig patatje mét kan een ware delicatesse zijn. Even enkele minuutjes frituren en genieten maar. Aan dat frituren kun je beter iets meer aandacht besteden, want je kunt het op verschillende manieren doen: ongezond en op een gezondere manier. Hieronder een korte instructie 'gezond frituren'.

Vet of olie?

Om te beginnen: frituren kun je inderdaad op allerlei manieren doen, maar vet is het altijd. Nu heb je verschillende soorten vet: verkeerd, verzadigd vet en gezonder, onverzadigd vet. Het is dus het verstandigst om te frituren in onverzadigd vet. Vast frituurvet, zo’n grote bonk vet, is daarom af te raden. Maar vloeibaar frituurvet, olijfolie (maar geen 'extra vierge') en zonnebloemolie zijn prima keuzes.

Hoe heet?

Frituren bij een te hoge én bij een te lage temperatuur is niet goed. Te laag wil zeggen lager dan 150 graden Celsius. In zo'n geval neemt je frietje te veel olie op, waardoor hij wel erg vet wordt. Ook zal de smaak minder zijn. Boven de 175 graden kan de friet weer te heet worden, waardoor de buitenkant verbrandt en de binnenkant niet goed gaar wordt. Bovendien kan bij een heel hoge temperatuur veel acrylamide ontstaan, een stof die schadelijk kan zijn voor je gezondheid. Een temperatuur tegen de 175 graden is daarom ideaal. Je friet wordt niet te vet, wordt goed gaar en bevat minder acrylamide.

Hoe lang?

Frituur niet langer dan nodig. Dat klinkt simpel, en dat is het ook. Op de verpakkingen staan de bereidingstijden, houd je daaraan, ook weer om te veel acrylamidevorming te voorkomen. Voor zelfgemaakte friet geldt: stop met frituren wanneer deze goudgeel van kleur is.

Hoe vaak?

Eet gevarieerd, dus frituur met mate. Gebruik dan dikkere friet, die neemt minder vet op dan dunne friet. Frituren in de olie of het vet kan zo’n 5 tot 7 keer, daarna wordt het tijd om de boel te vervangen. Vervang olie of vet al eerder als de geur ervan erg sterk wordt, de kleur donker wordt of wanneer het gaat walmen. Vul gebruikte olie of vet niet aan met nieuwe olie of nieuw vet.

Oven

Ovenfriet wordt zonder vet bereid. Zorg wel dat je deze ook echt in de oven klaarmaakt. Ovenfriet bevat namelijk meer suikers, en wanneer je die frituurt wordt het acrylamidegehalte onnodig hoog. Overigens wil bereiden in de oven niet zeggen dat er helemaal geen acrylamidevorming plaatsvindt. Houd daarom ook hier de aanwijzingen op de verpakking aan.

Buitenshuis

Als je het jezelf helemaal gemakkelijk maakt en een frietje bij de snackbar haalt, kijk of vraag dan naar het beeldmerk Verantwoord frituren. Dit beeldmerk garandeert dat de bewuste tent vloeibaar vet gebruikt om te frituren, en dus geen vast vet met zijn vele verzadigde vetten en transvetten.

Rond elk onderwerp over voeding en gezondheid is discussie, al dan niet wetenschappelijk. Gezondheidsnet volgt daarom de officiële richtlijnen van de Gezondheidsraad, het Voedingscentrum en het RIVM. Over die richtlijnen is wetenschappelijke consensus. Wanneer die kennis wordt ingehaald door de actualiteit, worden artikelen uiteraard aangepast.

Reactie toevoegen

7 Comments

Door OM (niet gecontroleerd) op ma, 03/16/2015 - 13:28

Ik ben het helemaal met Bauke eens!!! dit is inderdaad echt een hele slechte advies!! het is mij ook verteld dat Kokosolie het beste is om te frituren

Door Bauke (niet gecontroleerd) op do, 10/09/2014 - 10:56

Wat een dramatisch slecht advies. Zonnebloemolie is zeer slecht om in te bakken. Het best is kokosolie, o.a. ondat het verbrandingspunt veel hoger ligt dan 180 graden.

Door Arend (niet gecontroleerd) op do, 10/09/2014 - 10:55

onvoorstelbaar dat men nog steeds adviseert onverzadigdevetten te verhitten op 170-180C.
en zonnebloem is inderdaad de slechste keuze. pak olijf olie of nog beter kokosolie. dan voorkom je de vorming van acrylamide en de vorming van transvetten door om estering van de onverzadigde oliën! Waarneer doet het gezondheidsnet echt iets voor de gezondheid ipv de industrie napraten

Door Geertje (niet gecontroleerd) op ma, 02/24/2014 - 14:02

Zonnebloemolie is zeeeeer ongezond om in te frituren!

Door Marie (niet gecontroleerd) op do, 02/20/2014 - 12:06

overfriet is ook nog eens voorgevet maar dat vertellen ze er niet bij.

Door Willem Sodenkamp (niet gecontroleerd) op do, 02/20/2014 - 10:14

Voorbakken in ossenwit op 165 graden en afbakken in Arachideolie.
Ik koop nooit voorgebakken friet en ik maak ze altijd vers van Bintjes (bonkers).

Door Marian Nekeman (niet gecontroleerd) op do, 02/20/2014 - 06:57

Ik " bak" friet in een heteluchtapparaat, geen extra vet toegevoegd, wel voorgebakken en bevroren gekocht, even wennen maar best lekker en het scheelt veel vet...ikvind dit een aanraser