maandag, 17 februari 2020

Welke soort vet is gezond om in te bakken?

Welke soort vet is gezond om in te bakken?
Janna

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Om te bakken kun je het beste vloeibare vetten en oliën gebruiken. Hierin zitten vooral onverzadigde vetten die goed voor je zijn. Hard vet zoals bak- en braadvet of margarine uit een pakje is minder geschikt omdat hierin meer verzadigde vetten zitten. Als je producten met veel verzadigd vet vervangt door producten met veel onverzadigd vet, heb je minder kans op hart- en vaatziekten.

Voorbeelden van geschikte vetten om in te bakken zijn: vloeibare margarines en bak- en braadproducten en verschillende oliën zoals arachideolie, olijfolie, maïsolie, rijstolie, slaolie, soja-olie, zonnebloemolie, koolzaadolie en roerbakolie. Sommige vetten zijn niet of minder geschikt om sterk te verhitten, zoals lijnzaadolie, extra vierge olijfolie, saffloerolie, kokosolie/kokosvet of roomboter. Bij verhitting van deze vetten kunnen ongezonde stoffen ontstaan. Kijk bij twijfel op de verpakking of het product geschikt is voor bakken en braden.

Je kunt er verder op letten dat je het vuur niet te hoog zet. Bak op een lage tot middelmatig hoge stand. Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de kans dat het vet gaat oxideren en fijnstof ontstaat. Begint het vet heel erg te dampen en ziet het er donkerbruin uit? Haal dan de pan van de warmtebron en gooi het vet na afkoelen in de vuilnisbak.

Kijk hier welke vetten in de Schijf van Vijf staan.

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.