Boekrecensie: Week Light van Donna Hay

Supersnelle recepten voor een goed gevoel

Boek
Boek Donna Hay

Donna Hay, wie kent haar niet? Schrijfster van prachtige kookboeken en geliefd bij veel kookliefhebbers over de hele wereld. Haar recepten zijn eenvoudig te maken én ook nog eens heerlijk. In haar nieuwste boek Week Light geeft ze haar visie op energierijke ingrediënten en een nieuwe draai aan de manier waarop we groenten kunnen eten. En daar is de Australische zeker in geslaagd.

Vroeger werden groenten vaak gezien als een bijgerecht. In Week Light spelen groenten een hoofdrol en staan ze volledig in de spotlight. Van heerlijke snelle recepten tot verrukkelijke toetjes. En zoals we gewend zijn van haar: de basis. Denk aan recepten voor verschillende soorten deeg, grove hummus, edamame-avopuree en groene dressing. Zodra je het boek doorbladert, krijg je zin om aan de slag te gaan. En je hoeft er echt geen chefkok voor te zijn. Iedere thuiskok kan hier mee uit de voeten.

Verukkelijk soepje

Net als in eerder verschenen boeken van Hay is de styling weer prachtig en de foto's zijn een lust voor het oog. Het ziet er allemaal zo aantrekkelijk uit dat het moeilijk te kiezen is met welk recept als eerste aan de slag te gaan. Ik koos, als groot soepliefhebber, voor de wortelsoep met kurkuma en die smaakte zoals hij er op bovenstaande afbeelding uit ziet. In één woord: verrukkelijk.

De afgelopen tijd verschenen er vrij veel kookboeken waarbij groenten een hoofdrol spelen. Denk bijvoorbeeld aan VEG van Jamie Oliver of de veganistische kookboeken van de broers Flynn van de Happy Pear, ook mooie boeken, maar Week Light vind ik er net even aantrekkelijker uit zien en de recepten ogen toegankelijker. Een boek met recepten die je na een dag werken nog even maakt of van te voren al kan bereiden en alleen nog even hoeft op te warmen of af te maken.

Donna Hay leert je groente op een andere manier te bereiden, maar wel aantrekkelijk voor iedereen. Neem de broccolipizza margherita of de groentetaart met broccoli, pompoen, salie en geitenkaas, het water loopt je uit de mond bij het zien van de afbeelding. En tot slot - mijn favoriete hoofdstuk: er is altijd ruimte voor een toetje - stuk voor stuk recepten die je wilt maken. Van de taart met citroentijm, honing en amandel tot de no-bake carrotcake-cashewballetjes. Kortom: ik vind Week Light een aanrader!

Wie is Donna Hay?

Donna Hay is kookboekenschrijfster en styliste en een begrip op culinair gebied. Er zijn van haar 26 boeken wereldwijd meer dan 6 miljoen exemplaren verkocht, haar boeken zijn vertaald in 10 verschillende talen en haar tv-kookshows zijn in meer dan 14 verschillende landen te zien. Ze heeft dé nummer één iPad-app in Australië, is krantencolumnist, ontwerper van een lijn met keukenspullen en voedselproducten, en eigenaar van haar eigen webwinkel.