maandag, 23 mei 2022

Kun je beter ‘s ochtends of ’s avonds yoga doen?

Van oorsprong werd yoga met het opkomen van de zon beoefend

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: kun je beter ‘s ochtends of ’s avonds yoga doen?

Een heerlijke energieke of juiste ontspannende yogasessie is voor velen een onmisbaar onderdeel van de dag. Maar wanneer kun je dit nu het beste doen? In de ochtend voor een energieke start van de dag of juist in de avond om alle spanning van je af te schudden?

Yoga is een breed begrip voor heel wat verschillende yogastijlen, houdingen, uitwerkingen en doeleinden. Het is zó breed dat het voor iedere yogi een unieke en eigen betekenis heeft. Wat overeenkomt voor iedereen is dat het een goede fysieke en mentale gezondheid ondersteunt. Regelmatig een yogasessie uitvoeren is dus ongeacht het moment waarop je het doet een goede boost voor je gezondheid.

Voorkomen is beter dan genezen

Het grote verschil tussen yoga in de ochtend en de avond zit hem in het effect op je lichaam en geest op het bewuste moment dat je yoga doet. In de ochtend ben je net wakker en ligt de dag nog voor je. Een yogasessie zorgt op dat moment voor een flexibeler lichaam, een goede doorbloeding van je lijf en een portie energie en positiviteit om de dag te trotseren. Je zou zeggen dat je met deze uitwerking een stuk minder kans maakt om gestrest thuis te komen waardoor een yogasessie in de avond overbodig is. In dit geval kunnen we zeggen: voorkomen is beter dan genezen. Toch?

Toch genezen?

Een yogasessie in de ochtend is natuurlijk geen heilig middel waardoor je geen stress meer kunt krijgen gedurende een drukke of hectische dag. Sterker nog, die ontspannen geest kan binnen enkele minuten weg zijn als je niet uitkijkt. Voor die keren dat het onvermijdelijk is om met een vol hoofd en bonkend hart thuis te komen, is een yogasessie in de avond de ideale manier om een gedeelte of het liefst alle stress van je af te schudden door een gecontroleerde en rustige ademhaling toe te laten en je te laten meevoeren in een rustgevende yogales. In dit geval is de yogastijl van belang: een ontspannende en rustige yogastijl zoals Yin Yoga zal op dit moment beter passen dan een intensieve en krachtige Power Yoga les.

Rolf van Berkel, ervaren yoga docent en eigenaar van Happy with Yoga: “Wanneer je bezig bent om een gewoonte van yoga te maken, gaat het er vooral om dat je überhaupt op de mat gaat staan. Routine is de sleutel tot succes. Het maakt niet uit wanneer dit is. Het ene is niet beter als het andere. Van oorsprong werd yoga met het opkomen van de zon beoefend. Dus heb je 's ochtends tijd, geweldig! Dan kun je de voordelen van je yoga practice meenemen in je dag. Maar lukt het alleen 's avonds om op de mat te staan? Ook goed! Dan kun je na een drukke dag lekker aan je lichaam en geest werken en je voorbereiden op een goede en diepe nachtrust."

Een goed begin van de dag: zo doe je dat!

  • Laat je telefoon met rust – deze ga je de rest van de dag nog genoeg gebruiken
  • Creëer zoveel mogelijk daglicht en frisse lucht om je heen – doe de gordijnen en je ramen open
  • Hydrateer je lichaam en drink minimaal twee glazen water of thee – ’s nachts verlies je gemakkelijk een halve liter vocht!
  • Rol je yogamat thuis uit of bezoek een yogales in de studio of sportschool
  • Sta na je yogasessie een momentje stil bij hoe je je voelt – voel je energie, een warm lichaam en een rustige ademhaling?
  • Trotseer de dag en denk gedurende de dag nog eens terug aan je yogasessie – heb je op dat moment stress? Haal een paar keer rustig en diep adem en laat de stress van je af glijden.
Bron(nen):