vrijdag, 21 februari 2020

Ieder zijn eigen yoga

Van mystiek tot energiek

Lang stilzitten in één positie, of juist kordaat bewegen. Yoga is er in veel verschillende vormen. Welk type je ook kiest, het is altijd de optimale manier om te ontspannen en het lichaam tegelijkertijd te stretchen en versterken.

Het stramme lijf in allerlei ingewikkelde slangenposities wringen, is echt niet nodig. Yoga is een simpele methode om zowel het lichaam als de geest fit te houden. Je neemt lichaamshoudingen aan, leert ademhalingstechnieken en mediteren. Terwijl lichaam en geest samenwerken, verbeter je de lenigheid, kracht en de vorm van de spieren. 

Welke vorm past bij mij?

Een yogavorm vinden die bij je past, is misschien wel het moeilijkste. Sommige methodes concentreren zich vooral op de ademhaling, andere op het vasthouden van een bepaalde houding en weer andere zijn meditatief.

Bij hatha yoga, de meest bekende vorm, komen zacht stretchen en spierversterkende oefeningen op de eerste plaats. Iemand met interesse in het perfectioneren van elke beweging beter kan beter kiezen voor iyengar. Deze stijl richt zich op houdingen met statische oefeningen. Een prima vorm voor iedereen die met yoga wil starten. Poweryoga is een krachtige en dynamische yogavorm. Je bent steeds stevig in beweging, waardoor deze 'sport' tot een krachtig en soepel spierstelsel en een goede conditie leidt.

Wat bereik ik ermee?

Het is belangrijk om eerst je doelen te bepalen, voordat je met yoga start. Want yoga alleen is niet zaligmakend. De intensiteit bijvoorbeeld, is niet hoog genoeg om het uithoudingsvermogen of de kracht te verbeteren. Van yoga word je wel sterker, maar je ontwikkelt kracht veel effectiever door te trainen met gewichten.

Met yoga verbruik je ook weinig calorieën, dus je valt niet af. Ook krijg je geen betere conditie, tenzij je rennend naar de yogales gaat. Met yoga word je wel meer ontspannen, je bent beter in balans en wordt leniger. Dat is mooi meegenomen in het dagelijks leven: bij het buigen van de rug, draaien, iets oppakken en bij allerlei sportieve activiteiten.

Hoe begin ik?

Zoek een les bij jou in de buurt en ga eens kijken of je het leuk vindt. Ook bij steeds meer fitnessclubs staat yoga op het rooster. Zorg wel dat je gezond bent als je begint met intensieve yogalessen en wees voorzichtig als je rugklachten hebt. Bouw het geleidelijk op en verwacht niet meteen te veel van jezelf. Zelfs mensen die fit zijn, kunnen het de eerste paar keer moeilijk vinden om alle posities volledig uit te voeren. Zoals voor veel sporten geldt ook voor yoga: oefening baart kunst.

Bron(nen):