zondag, 22 september 2019

Goed herstellen na de bevalling

Je lichaam na de baby

Negen maanden lang heeft je lichaam naar de bevalling toegewerkt. Nu draag je ineens geen kind meer in je buik. Je lichaam moet zich opnieuw aanpassen aan een nieuwe situatie. Wat kun je de eerste weken na de bevalling verwachten?

Na de bevalling moet je lichaam zich herstellen. Dit moet je niet onderschatten. Je lichaam heeft negen maanden voor twee moeten zorgen. Ook heb je een zware of minder zware bevalling doorstaan. Het is verschillend hoe snel vrouwen weer op de been zijn. Hoe snel dat bij jou gaat, is afhankelijk je conditie en hoe de bevalling is verlopen.

Wat verandert er allemaal in je lichaam na de bevalling?

  1. Je baarmoeder neemt zijn normale vorm weer aan. Hierdoor krijg je een soort afscheiding die lochia wordt genoemd. Dit proces kan soms hevige krampen veroorzaken, omdat de baarmoeder samengetrokken wordt. Ook op het moment dat je je kindje borstvoeding geeft, kun je deze krampen voelen. Het voelt een beetje vervelend, maar het hoort bij je herstel. Deze krampen worden naweeën genoemd en houden gemiddeld drie à vier dagen aan.
  2. Je buik, vagina en baarmoeder zijn wat slapper geworden. Je baarmoeder trekt zichzelf weer samen en is na een week ongeveer weer hersteld. Door bekkenbodemoefeningen te doen, kun je ook je vaginaspieren weer wat steviger maken. Ook je buikspieren kun je trainen met wat simpele oefeningen. Als je een keizersnede hebt gehad, mag je die nog niet doen.
  3. Je zult al gauw merken dat je borsten groter zijn geworden. De moedermelkproductie is op gang gekomen. Draag een katoenen zwangerschaps- of voedingsbeha die lekker zit. Als je borsten te vol met melk raken, krijg je stuwing: je verliest melk. Het kost veel energie om al die melk te produceren. Het is belangrijk - en niet alleen als je borstvoeding geeft - om goed te eten. Goed drinken is ook belangrijk.
  4. Negen maanden heb je niet gemenstrueerd, maar na je zwangerschap komt dit weer op gang. Meestal begint de menstruatie weer tussen de achtste en zestiende week na de bevalling. Als je borstvoeding geeft, kan dat wat later zijn. Vergeet als je weer begint met vrijen dus niet om anticonceptie te gebruiken. Ook al word je nog niet ongesteld, je kunt wel weer vruchtbaar zijn.
  5. Na de bevalling moet je niet alleen lichamelijk herstellen, maar ook emotioneel. Alle veranderingen kunnen je in de war brengen. De verwarring en vermoeidheid zorgen ervoor dat je sneller van slag bent en gauw overstuur raakt. Deze 'emotie-uitbarstingen' worden ook wel kraamtranen genoemd.

Neem genoeg rust. Bezoek is leuk, maar kan soms ook te veel energie kosten. Vraag gerust of je bezoeker na een half uur weg wil gaan. Belangrijk is dat je veel rust krijgt en een ritme vindt voor je nieuwe leven. De kraamverzorgster kan je daarbij helpen. Ook de verloskundige komt nog een paar keer langs om je gezondheid te controleren en naar je verhalen en vragen te luisteren.