Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 juni 2017

Wat eet je tijdens je zwangerschap?

Zwangerschap en voeding

Het is prachtig, die alsmaar ronder wordende buik waarin je kind groeit. Maar hoe voorkom je dat je te veel vet en te veel vocht opslaat? En hoe krijg je na de zwangerschap je oude figuur weer terug? Diëtiste Lenny Versteegden geeft raad.

De extra kilo's die je tijdens je zwangerschap aankomt, zijn niet alleen van de baby en van het extra vet dat je opslaat. Maar ook van het vruchtwater, de placenta en vliezen, het extra bloed van jezelf, de groei van melkklieren in je borsten, de baarmoeder en het vasthouden van vocht. In totaal is ongeveer 15 procent van het gewicht dat je aankomt extra vet. Uiteraard sla je ook nog eens extra vet op als je te veel snackt.
Vette vis 
Vette vis daarentegen is wel goed. Als je dit eet tijdens de zwangerschap, krijg je een kind met een betere motorische ontwikkeling. Zo blijkt uit onderzoek. Aangeraden wordt twee keer per week vette vis te eten, zoals haring, makreel en paling.

Smaak en reuk
Je smaak en reuk veranderen vaak als je zwanger bent. Je kunt ineens trek krijgen in dingen die je vroeger niet lustte of nooit at. Een verklaring hiervoor is er niet, meestal verdwijnen deze voor- en afkeuren weer na de bevalling.

IJzerrijke voeding 
Veel zwangere vrouwen hebben last van bloedarmoede. Dit merk je doordat je moe bent en bleek ziet. Om dit te voorkomen kun je ervoor zorgen dat je genoeg ijzerrijke voeding eet. IJzer is te vinden in vlees, groenten, noten, appelstroop en roggebrood.

Om te zorgen dat het ijzer uit deze producten nog beter in het lichaam opgenomen wordt, kun je ze samenvoegen met producten die rijk zijn aan vitamine C, zoals groente, (citrus)fruit en aardappelen.

Zout
Veel vrouwen hebben aan het eind van hun zwangerschap last van dikke enkels. Dit komt doordat je lichaam meer vocht vasthoudt. Om dit te voorkomen of te verminderen, is bewegen goed. Beperk het gebruik van zout in je voeding.

Zout heeft namelijk een vochtvasthoudende werking en dit heb je nu juist niet nodig. Nog een bijkomend voordeel van het minderen met zout, is dat het een gunstige invloed op je bloeddruk heeft. Want die gaat normaal gesproken tijdens je zwangerschap omhoog.

Niet lijnen
Tijdens zwangerschap en het geven van borstvoeding is het verstandig niet te lijnen. Door vetverbranding komen allerlei afvalstoffen vrij. Deze afvalstoffen komen via je bloed en borstvoeding bij je kind terecht en dat is niet goed.

Afvallen na je zwangerschap 
Waarschijnlijk wil je na de bevalling het liefst zo snel mogelijk weer je oude gewicht terug. Toch is het verstandig niet meteen streng te gaan lijnen. Als je gezond blijft eten en meer gaat bewegen, zullen deze extra kilo's er vanzelf af gaan. Onthoud wel dat je gemiddeld negen maanden nodig hebt om te ontzwangeren.

Geef je borstvoeding, dan is maximaal 0,5 kilogram per week toegestaan, maar val liever minder snel af. Geef je geen borstvoeding, dan kun je direct beginnen met afvallen.

Buikspieren 
Door alleen op je voeding te letten, krijg je je oude figuur niet terug. Beweeg en sport om je lichaam weer strak te krijgen.

Doe in het begin wel rustig aan met je buikspieren. Door de zwangerschap zijn je buikspieren uitgerekt en deze hebben even de tijd nodig om weer te krimpen. Af en toe je buikspieren aanspannen als je zit of ligt, is voldoende.

Reactie toevoegen