Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 30 mei 2017

Zware en vermoeide benen

Tips en trucs om ze tegen te gaan

Iedereen heeft wel eens last van 'zware benen'. Na een dag winkelen of intensieve sportroutine bijvoorbeeld. Maar zware, vermoeide benen kunnen ook het gevolg zijn van een slechte bloedcirculatie. En dat kan nare gevolgen hebben.

Zware, vermoeide benen heeft iedereen wel eens. Een staand beroep, zwangerschap of hele dag lopen eist zijn tol. Wanneer zware, vermoeide benen vaker voorkomen, kan het een gevolg zijn van een slechte bloedcirculatie. En dan is het een ander verhaal.

Snel verlichting bij zware benen

Heb je zware en vermoeide benen na een lange dag staan? Zware Benen tabletten van Physalis bevatten wilde kastanje, rode wijnstok, muisdoorn en honingklaver die de doorbloeding ondersteunen en de aderwanden versterken. Vitamine C draagt bij aan de vorming van collageen wat van belang is voor de bloedvaten.

Oorzaken van zware benen

  • Langdurig staan.
  • Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen.
  • Erfelijke aanleg. Sommige mensen worden geboren met slechte bloedcirculatie.
  • Overgewicht.
  • Zwangerschap.
  • Leeftijd: hoe ouder je wordt, hoe slapper je vaatwanden zijn.
  • Verhoogde druk in de benen omdat het bloed klontert.
  • Leefstijl (roken, staand werk, weinig beweging).

De risico's van zware benen

Een slechte doorbloeding van de benen kan serieuze gevolgen hebben. Spataderen bijvoorbeeld. Of diepe veneuze trombose. In het laatste geval raakt een ader verstopt door een bloedklonter of veneuze zweer.

Bewegen

Veel bewegen stimuleert de circulatie van het bloed. Vooral joggen, fietsen, wandelen en zwemmen zijn positief omdat je daarbij de beenspieren goed aan het werk zet.

Benendouche

Douche je benen een of twee keer per dag met koel - maar niet ijskoud - water. Begin met de rechter voet, beweeg langzaam langs de buitenkant van de kuit naar de knieholte. Richt de waterstraal vervolgens langs de binnenkant van de kuit naar beneden. Begin daarna eerst met het linker been voordat je de voorkant van het rechter been gaat douchen. Het koude, tintelende gevoel trekt de aderen samen en verbetert de werking van de veneuze kleppen. Doe dit niet langer dan een halve minuut en warm de benen voor en na het douchen weer op.

Smeren

Smeer de huid na het douchen goed in met een voedende crème. Zorg ervoor dat je altijd vanaf de voet naar boven toe masseert. Er zijn bij apotheek, drogist en natuurwinkel speciale crèmes verkrijgbaar voor zware en vermoeide benen, met onder andere wilde kastanje. Ook zijn er voedingssupplementen die verlichting kunnen brengen bij dit soort beenklachten.

Let op wat je eet

Een gevarieerde, evenwichtige voeding met veel voedingsvezels, fruit en koolhydraten is niet alleen ideaal bij overgewicht - wat voor een extra aanslag op de benen zorgt - maar is ook goed voor hart- en bloedvaten. Vergeet hierbij niet voldoende te drinken. Kruidenthee en water bijvoorbeeld.

Tips bij zware en vermoeide benen

  • Beweeg voldoende.
  • Niet roken.
  • Wees matig met alcohol, kruiden en koffie.
  • Let op je gewicht.
  • Draag geen strakke kleding.
  • Vermijd te hoge hakken.
  • Draag eventueel steunkousen.
  • Leg je benen elke dag een poosje wat hoger dan je hart. 
  • Geef je benen eens een koude douche.
  • Masseer je benen regelmatig. Begin onderaan en werk dan naar boven.

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Remi (niet gecontroleerd) op ma, 04/17/2017 - 00:49

Zware benen, moe zijn, "plasmoe" snachts dus veel naar de wc moeten om te plassen, dit zijn klachten die 100% overeenkomen met slaapapneu. Slaapapneu komt bijvoorbeeld door snurken, maar ook door overgewicht. Bij snurken dan zijn de keel spieren in je slaap heel slap waardoor je huig je luchtwegen blokkeerd. Je lichaam reageert hier op door je uit je diepe slaap te halen, en in staat van "sluimer" alertheid brengt. Je lichaam is dus altijd bezig met oa het aanmaken van adreline. Je organen blijven dus werken waardoor je nieren urine blijft produceren. Dit word Obstructief slaap apneu genoemd. Je rust dus niet goed uit.
Bij overgewicht, kan je maag en je darmen tegen je middenriff aandrukken, waardoor je niet diepgenoeg adem kan halen. Hierdoor krijgt je lichaam ook niet genoeg zuurstof en kom je niet in een diepe slaap.
Door slaapapneu blijf je dus ook moe.

Door Bruno (niet gecontroleerd) op do, 06/09/2016 - 07:11

Ik heb last van zware benen.+maag last en diarree.ook koorts.hoe zou dan komen..

Door otto (niet gecontroleerd) op za, 10/25/2014 - 10:54

een voetenbad [van ongeveer 20 minuten] met zeezout kan wonderen doen.

Door Anneke (niet gecontroleerd) op ma, 09/01/2014 - 00:21

Ik zie hier niet de aandoening lipoedeem genoemd staan, waarbij je echt heel dikke zware benen krijgt en niet alleen voor het gevoel.Niet te genezen, erfelijk bepaald, bij afvallen valt het van andere plaatsen af maar niet van de lipoedeem ophopingen. Veel mensen worden hierop veroordeeld dat ze maar eens moeten afvallen terwijl ze het niet snappen. Artsen ook vaak nog niet. Een goede gespecialiseerde oedeemfysiotherapeut(e) kan helpen de last te verlichten.