vrijdag, 18 oktober 2019

Zelfmassage bij beenproblemen

Ontspannend en effectief

Een zelfmassage bij beenproblemen is niet alleen ontspannend, maar werkt ook nog eens positief op de doorbloeding. De tips & trucs voor een fijne massage.

In het drukke leven van alledag is een massage natuurlijk altijd fijn. Maar een massage van de ledematen is niet alleen lekker ontspannend, het geeft bij diverse beenklachten ook een positief effect. Je kunt het zelf doen, zomaar even tussendoor, maar als een ander het bij je doet is het effect natuurlijk des te groter.

Een beenmassage verbetert de bloedsomloop en heeft een gunstige werking bij onder andere vermoeide en zware benen, spataderen en cellulite. Ook na het sporten kan een massage prima werken. Gebruik een massage-olie, essentiële olie of crème met ingrediënten die positief werken op de bloedsomloop (jojoba, wilde kastanje, toverhazelaar).

Hoe ga je te werk?

Je gaat zitten op een comfortabele plek, maar wel op een rand. De rand van je bed bijvoorbeeld, of de badrand. Zet een kruk voor je neer. Plaats één been op de kruk en verdeel met ronddraaiende bewegingen de massageolie of -crème goed over je been.

Van onder naar boven

Begin met het kneden van de kuiten, maar oefen niet te veel druk uit. Je begint bij je voet en je kneedt naar boven in de richting van de knie. Je strijkt weer uit en wisselt je handen steeds af. Let wel op dat je geen druk uitoefent vlak achter de knie of op eventuele spataderen.

Bij het masseren van de achterkant van de dijen, mag je stevige druk uitoefenen met de muis van je hand naar boven toe. Daar worden eventuele gespannen spieren losser van. Nu kneed je de bovenbenen aan de buitenkant van boven naar beneden goed door. Je wisselt nog steeds je handen af. Maak met de duimen cirkelbewegingen rond de knieën, maar oefen geen rechtstreekse druk uit op de knieschijf. Daarna strijk je uit vanaf de knie in de richting van de heup. Eerst doe je dit aan de voorkant van het bovenbeen en vervolgens aan de achterkant. Doe elk been op deze manier twee keer.

Beenmasker

Bij zeer vermoeide benen kun je je crème dik aanbrengen, je benen omhoog leggen en afdekken om afkoeling te voorkomen. Laat de crème circa 20 minuten intrekken. De vermoeidheid is weg en het is een fijne oppepper voor de huid.

Bonus: de voeten

Als je toch bezig bent, vergeet je je voeten natuurlijk niet. Een voetmassage werkt ontspannend en verbetert de bloedsomloop. Ideaal voor mensen met koude voeten.

Hoe werkt het?

Wrijf nog wat olie of crème tussen je handen en verdeel dit over je voeten. Vervolgens leg je je voet op je knie, dan kun je makkelijk bij je voetzool. Je begint bij je kleine teen en masseert daarna elke teen met duim en wijsvinger een paar keer. Voor het masseren van de voetzool leg je twee handen op de voet en maseer je met de duimen, met draaiende bewegingen, van binnen naar buiten.