maandag, 23 mei 2022

6 tips om in de zomer je cholesterol in balans te houden

Vaker vis en groente op de barbecue

Gezond leven is in de zomer misschien nog wel moeilijker dan in de winter. Lekker lunchen op een terras; een zomerse barbecue en een alcoholisch drankje her en der. De verleidingen zijn groot op mooie dagen. Zes tips om ook in de zomer je cholesterol onder controle te houden.

Is jouw cholesterol aan de hoge kant en ben je actief bezig dit verlagen door zo gezond mogelijk te leven? Dat kan in de zomer best nog moeilijk zijn. Want als het warmer weer wordt en het leven wat lichter en losser lijkt, liggen verleidingen op de loer.

Cholesterol verlagen?

Wil jij je cholesterol verlagen? Becel ProActiv helpt je jouw doel te bereiken. Met de gratis starterskit, boordevol eet- & beweegtips, kan je je cholesterol makkelijk verlagen.

Een van de triggers voor een verhoogd cholesterol is ongezonde voeding met teveel verzadigd vet en te weinig onverzadigd vet. Een goed cholesterol begint dus bij een gezonde en gevarieerde voeding, óók tijdens een zomerse barbecue of borrel. En dat is zeker niet minder lekker.

Vaker vis op de barbecue

Vet uit vlees is ongeveer voor de helft verzadigd en voor de andere helft onverzadigd. Het vet van varkensvlees bevat iets meer onverzadigd vet dan rund-, kalfs- en lamsvlees. Probeer vet vlees, vette vleeswaren en worst te beperken en gooi eens wat vaker een visje op de barbecue. Vette vis, zoals zalm, haring en makreel zit juist boordevol goede vetzuren. Wissel vlees daarom eens iets vaker af met vette vis op de barbecue. En ook groenten van de barbecue zijn heerlijk, gezond en helpen je minder vlees te eten.

Andere salades

Een salade is heerlijk, zeker in de zomer. Maar kies bij de barbecue in plaats van aardappel- of rundvleessalade eens voor een salade met volkorenpasta en gebruik wat meer peulvruchten zoals doperwten, sojabonen en kikkererwten. Peulvruchten zitten boordevol eiwitten, oplosbare vezels en antioxidanten. Eén portie kikkererwten bevat al 50 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels. En laat het nu juist die oplosbare vezels zijn die het slechte cholesterol verlagen.

Switch van kruidenboter naar kruidenmargarine

'Gewone' kruidenboter wordt gemaakt van roomboter en bevat daardoor meer verzadigd vet dan halvarine en margarine. Margarine bevat daarentegen (meervoudig) onverzadigde vetzuren die goed zijn voor het hart. De plantaardige oliën in margarine bevatten namelijk omega-3 en omega-6. Deze vetten hebben een goede invloed op het cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet kan ongunstige effecten hebben op je gezondheid. Het verhoogt het LDL-cholesterol, wat niet goed is voor de bloedvaten. Het vervangen van verzadigd vet door onverzadigd vet kan het cholesterolgehalte zelfs verlagen. Kies daarom eens voor kruidenmargarine tijdens je barbecue. Neem bijvoorbeeld halvarine en mix er wat verse kruiden doorheen zoals peterselie, bieslook en knoflook en je hebt binnen een mum van tijd een heerlijke kruidenmargarine op tafel staan.

Let op je zoutinname

Te veel zout wordt in verband gebracht met een verhoogde bloeddruk, wat een grote risicofactor is voor hart- en vaatziekten. Wist je dat ongeveer 80 procent van het zout dat we binnenkrijgen verwerkt zit in voorbereide voeding? De overige 20 procent voegen we zelf toe. Gemarineerd vlees, kant-en-klare sauzen met veel toegevoegd zout... bij een barbecue eet je voor je het weet nog zouter dan normaal. De oplossing: zelf je sausjes en marinades maken, zodat je weet wat erin gaat.

Go skinny!

Er wordt wel eens gezegd dat alcohol helpt je cholesterol in balans te houden. Dat er een verband is tussen alcohol en cholesterol klopt. Dit komt doordat een beetje alcohol het goede HDL-cholesterol in je bloed iets verhoogt. Goed cholesterol zorgt ervoor dat slecht cholesterol (LDL-cholesterol) wordt afgevoerd naar de lever, waar het kan worden afgebroken. Maar: te veel alcohol tast de werking van je lever aan, waardoor dat slechte cholesterol minder goed kan worden afgevoerd. En dat kan weer leiden tot een verhoogd cholesterol; een van de risicofactoren voor hart- en vaataandoeningen. Bovendien drink je ongemerkt aardig wat calorieën en dat is weer niet goed voor de lijn.

Probeer het gebruik van alcohol daarom ook zomers te bewaren voor het weekend of voor speciale momenten. Of zweer alcohol helemaal af. Er zijn tegenwoordig hele lekkere en goede alternatieven voor alcohol. Een alcoholvrij biertje smaakt tegenwoordig bijna hetzelfde als het origineel en alcoholvrije gin is niet meer van echte gin te onderscheiden. Of maak eens een lekkere mocktail, oftewel een virgin cocktail.

Beweeg!

Ook stress, overgewicht en te weinig beweging zijn niet goed voor je cholesterolgehalte. Regelmatige beweging helpt bij stress en overgewicht én heeft een positieve invloed op je cholesterol. En laat de zomer nu net een ideale periode zijn om meer te bewegen. Ga wandelen, skeeleren, hardlopen of een rondje extra met de hond. Het maakt je hoofd leeg en je lijf gezonder.