zondag, 20 oktober 2019

Verlaag zelf je cholesterol

Cholesterolverlagende voeding

Is je 'slechte' cholesterol te hoog omdat je te veel vet eet? Of heb je er gewoon aanleg voor? Het kan allebei en in beide gevallen zijn er voedingsmiddelen die je cholesterolgehalte aanzienlijk kunnen verlagen.

Cholesterol is belangrijk voor je lichaam, het zorgt voor stevigheid van je cellen. Je lever maakt een belangrijk deel van het cholesterol in je lichaam zelf aan. Je lever produceert ongeveer één gram per dag. Je cholesterolgehalte wordt beïnvloed door je voeding en is voor een groot deel erfelijk bepaald.

Voeding en cholesterol

Zo'n 10 procent van het cholesterol in je bloed komt  direct uit je voeding. De rest van het cholesterol wordt geproduceerd door de lever.

Van een te hoog cholesterol heb je op zich geen symptomen. Het kan echter op een gegeven moment aan de binnenkant van je vaatwanden gaan plakken. Dit wordt atherosclerose genoemd. Het veroorzaakt vernauwingen van je bloedvaten en kan de doorstroming belemmeren of volledig stoppen.

LDL of HDL?

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken, zijn er verschillende soorten cholesterol. LDL staat bekend als het 'slechte' cholesterol en HDL staat bekend als het het 'goede'. Bij een cholesterolmeting is het daarom verstandig te kijken naar de verhoudingen LDL en HDL.

Het verschil is dat LDL aan je vaatwanden kan blijven plakken. HDL daarentegen neemt het teveel aan LDL op. Onverzadigd vet in je  voeding  zorgt voor meer aanmaak van HDL. Je kan daarom ook meer producten met onverzadigd vet eten om de hoeveelheid LDL in je lichaam te verminderen.

Wat niet eten?

Voedsel dat hoog is in verzadigd vet kan je cholesterolgehalte doen stijgen. Meer zelfs dan voedsel dat zelf veel cholesterol bevat. Voeding om te vermijden is daarom:

  • vet vlees
  • vette (gefrituurde) snacks
  • chocolade, koek en gebak
  • volvette zuivel, zoals volle kwark en 48+ kaas

Wat wel eten?

Andere voedingsmiddelen kunnen juist je cholesterolgehalte verlagen. Vaak omdat ze ervoor zorgen dat er minder cholesterol wordt opgenomen uit je voedsel. Andere producten eet je omdat ze het HDL bevatten.

Voeding die helpt om je cholesterol te verlagen is:

  • havermout en zemelen
  • vette vis, zoals makreel, haring, tonijn en zalm
  • noten; en dan vooral walnoten en amandelen
  • soja en tofu

Het kan heel veel schelen als je meer beweegt, meer groente en fruit eet en eventueel stopt met roken. Daarnaast zijn er nog speciaal verrijkte voedingsmiddelen die plantensterolen bevatten. Hiervan zijn verschillende vormen verkrijgbaar, zoals boter en zuiveldrankjes. Producten met plantensterolen zijn geschikt voor mensen met een (licht) verhoogd cholesterolgehalte. Mensen die al medicijnen gebruiken om het cholesterol te verlagen dienen eerst te overleggen met hun arts.

Als je vermoedt dat je een hoog cholesterol hebt, is het raadzaam om dit met je huisarts te bespreken. Je kan dan je cholesterol laten meten en vervolgens met je huisarts bespreken wat het beste plan van aanpak is.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van de Infolijn Hart en Vaten van de Hartstichting en De Hart&Vaatgroep.