maandag, 21 oktober 2019

Kun je een depressie voorkomen met voedingssupplementen?

Gezond eten tegen depressie

Sommige mensen denken dat een depressie (mede) wordt veroorzaakt door tekorten aan voedingsstoffen, zoals visvetzuren of vitamine D. En dat je een depressie dus kunt voorkomen door het slikken van voedingssupplementen. Maar is dat ook zo?

Nederlands onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam laat nu zien dat deze supplementen niet beschermen tegen een depressie. Hulde voor de Vrije Universiteit, want ze hebben het beslist grondig aangepakt. Hun studie heet de MooDFOOD-studie en heeft meer dan 1000 deelnemers, verspreid over Europa. Er waren ook proefpersonen uit Nederland. De deelnemers waren rond de 47 jaar oud en ze hadden overgewicht. Alle deelnemers hadden een hoog risico op depressie, maar waren nog niet depressief.

Ze kregen een jaar lang een voedingssupplement met omega-3-vetzuren, selenium, foliumzuur, vitamine D en calcium. Zoals het een goed onderzoek betaamt, kreeg de helft van de deelnemers een 'nep-supplement', oftewel een placebo. Na een jaar hadden ongeveer 100 proefpersonen last van een depressie. Maar dat kwam evenveel voor in de groep die het 'echte' supplement kreeg, als in de groep die de nep-pillen kreeg. De onderzoekers concluderen dat supplementen niet helpen om depressie te voorkomen.

Voedingstherapie

Dat is echter niet het enige dat werd onderzocht. Een deel van de onderzoeksgroep kreeg ook voedingstherapie: voorlichting en adviezen over gezonde voeding. Hielp dat dan wél in het voorkomen van een depressie? Nee, ook niet. Er werd weer geen verschil gevonden in de groep die voedingstherapie kreeg vergeleken met de groep die geen voedingstherapie kreeg.

Gezond eten werkt wél

Pillen en voedingsvoorlichting werkt dus niet om depressie te voorkomen. Maar toch is er een effect van voeding op de stemming en op depressie. Want de MoodFOOD-onderzoekers vonden in een ander onderzoek dat gezond eten wél helpt om depressie te voorkomen. Afvallen helpt ook: bij mensen met ernstig overgewicht verminderen depressieve symptomen als ze gewicht verliezen.

Wat te doen?

Van supplementen als visvetzuren, vitamine D en selenium wordt soms gesteld dat ze de stemming kunnen verbeteren en depressie kunnen voorkomen. Deze claims blijken dus niet onderbouwd. Maar gezond eten en afvallen als je te zwaar bent, kunnen wel degelijk helpen om een depressie buiten de deur te houden. Kies voor een gevarieerde voeding die rijk is aan groenten, fruit, noten, vette vis, volkoren producten, zuivel en peulvruchten. Goed voor jezelf zorgen dus, juist als je gevoelig bent voor deze aandoening van de geest.

Bron(nen):