dinsdag, 25 februari 2020

Zo stop je met tobben

Ben jij ook zo iemand die eindeloos kan tobben? Vervelend, want je wordt er moe en depressief van. Maar het goede nieuws is, dat tobben aangeleerd gedrag is. Je kunt het dus ook weer afleren! Hoe? Lees onderstaande tips en kom in actie.
  • Je kunt zoveel tobben als je wilt, maar het leidt echt niet tot diepere inzichten. Het probleem wordt er alleen maar erger van. Probeer dit onder ogen te zien.
  • Ben je weer eens aan het tobben? Zoek afleiding! Maar wel afleiding die zowel concentratie als activiteit vereist. Ga sporten, tuinieren, winkelen met een vriendin of fiets een rondje door je stad of dorp. Er zijn talloze mogelijkheden.
  • Gun jezelf elke dag op een vaste tijd een 'tobmoment' van bijvoorbeeld een kwartiertje. Dat is het moment van de dag dat je je getobber de vrije loop mag laten gaan.
  • Tobben lijkt negatief, maar wist je dat tobben ook positieve kanten heeft? Je leert namelijk ook van elk probleem of elke tegenslag.
  • Deel je tobgedachten met iemand anders.
  • Ben je een nachtelijke tobber, blijf dan niet uren liggen woelen, maar sta op. Zoek afleiding. Kijk bijvoorbeeld even naar de tv of ga een boek lezen. Het drinken van een glas warme melk helpt ook.
  • Leer jezelf aan dat je tijdens toburen 'stop' tegen jezelf zegt. Houd daadwerkelijk op met tobben en zoek afleiding. Dat is de beste remedie.
  • Kijk eens kritisch naar je tobgedachten. Zijn ze wel reëel?
     - Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
     - Wat is het beste dat kan gebeuren?
     - Is de gedachte waar of onwaar?
     - Wat kan ik nu doen?
  • Het helpt ook om je tobgedachten op papier te zetten. In geschreven vorm lijken negatieve gedachten vaak minder zwaar dan in je hoofd.
  • Als je tobt, vermijd je onbewust negatieve gevoelens. Dit leidt tot nog meer tobben. Wat voel je in je lichaam? Sta hier eens bij stil. Hoe meer je vertrouwd raakt met gevoelens van stress en angst, hoe minder je geneigd zult zijn om in getob te vluchten. Kortom, verwerk je emoties.
  • Ben je aan het tobben, ga dan eens mediteren. Ook yoga helpt enorm. Zo laat je je gedachten los.
  • Kom je niet van je getob af, doe dan eens wat ontspanningsoefeningen.
  • Muziek doet wonderen. Voel je je niet lekker in je vel en 'zit' je te veel in je hoofd, zet dan een cd op. Met mooie, droevige muziek kun je je emoties laten gaan. Je ontlaadt jezelf als het ware. Vrolijke muziek geeft je energie, je kijkt positiever tegen de wereld aan. Doe gek, schuif de meubels aan de kant en dans!
  • Wat dacht je van een heerlijke massage op zijn tijd?
  • Wist je dat er vele cursussen zijn waarin je geleerd wordt hoe met tobben om te gaan? Zoek maar eens op internet en schrijf je in!
  • Weleens nagedacht over vrijwilligerswerk of werken voor een goed doel? Tob je veel, ga dan eens wat voor anderen doen. Dit zal je een positief gevoel geven, waardoor je eigen getob minder wordt.
  • Leef in het nu! Tobben gaat vaak over dingen die in het verleden gebeurd zijn of nog kunnen gebeuren. Concentreer je op het nu en probeer je negatieve gedachten uit te schakelen.
  • Weet je wat een van de meest gestelde tobvragen is? "Hoe kunnen ze me dit aandoen?" Maar besef je wel dat jouw regels en jouw manier van 'zijn' niet voor iedereen geldt. Je kunt beter wensen dat anderen rechtvaardig zijn dan het te eisen.
  • Iedereen die tobt, kent het wel: schuldgevoelens. "Had ik wel mogen weigeren?"Leer assertief te zijn. Kun je dit niet zelf, schrijf je dan in voor een assertiviteitstraining.
  • Besef je wel, ondanks je getob, hoe gelukkig je bent? Stimuleer je geluksbewustzijn. Onderzoek en kijk naar wat je wel hebt in plaats van je te laten leiden door allerlei negatieve gedachten.
  • En tot slot… steek je handen uit je mouwen. Geen kop in het zand, maar zoek naar oplossingen en lees niet alleen al deze tips, maar kom ook in actie!